VERSLAG: Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko

Podiuminfo was aanwezig bij Onder Invloed in EKKO voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko

Onder Invloed is een Nederlands videoproject van Matthijs van Der Ven, die vandaag met een opgestelde camera naar het podium staat gericht voor een drietal bands. De concertavond staat vandaag als Onder Invloed in Ekko (Utrecht) en komt ook gedeeltelijk naar Zwolle (Hedon). Het verband in de programmering is moeilijk te vinden, maar de gedachten is dat elke band een aantal inspirerende covers laat horen.

Met een groot afscheidsconcert stond Maarten Kooijman in 2009 in Paradiso, zijn redelijk gevestigde groep Johan besloot ermee te stoppen. Vandaag maakt hij een nieuwe start en het optreden begint erg onzeker. Het begint met een bijdehante ‘komt de rest ook nog naar de concertzaal’ richting de laatkomers in de barruimte, waar gelukkig gehoor aan wordt gegeven. Het podium voelt steeds meer als zijn thuis en wanneer ook Susanne Linssen (viool en zang Hospital Bombers/Seedling) het beklimt voelt het iets minder onveilig. Het tweetal brengt bijvoorbeeld een nummer van Sonic Youth, die met veel gejuich wordt ontvangen. Ook Simon & Garfunkel en Neil Young worden vanavond geëerd in zijn setlist, waardoor het een persoon met verschillende kanten blijkt te zijn.

Een paar minuten voor zijn optreden komt Djurre de Haan de concertzaal binnen. De Groninger heeft zijn winterjas nog aan, een wijnfles en gitaarkoffers in de hand en loopt direct naar het podium. Hij stond onlangs nog driemaal op Eurosonic Noorderslag, wat hem de stem gekost heeft, maar Awkward I heeft vandaag alles helemaal terug. ‘Ik zag dat Susanne er vanavond ook was, dat wist ik helemaal niet. Ze speelt normaal in mijn band, maar we hebben nu geen tijd om haar apparatuur nog klaar te maken, dus ik ben vanavond alleen op het podium’. De singer-songwriter voel zich, wellicht door de flinke slokken rode wijn, vandaag erg relax en maakt veel grappen en fouten in zijn setlist. Je ziet hem geërgerd kijken, maar het publiek vindt de menselijkheid geweldig.

Een drietal Three Blind Wolves-afgevaardigde beginnen een optreden op de concertvloer en akoestisch, maar rennen vervolgens met een extra bassist naar het verhoogde gedeelte. De instrumenten worden aangesloten en het geweld van het viertal komt hard aan. Het publiek wordt gevraagd om te dansen en dat wordt er zeker gedaan. Na een tweetal uitgeklede acts gezien te hebben, lijkt het een verademing om iets dansbaars voorgeschoteld te krijgen. De mannen komen uit Schotland en excuseren geen Nederlands te kunnen. ‘Misschien dat jullie naar elke nummers ons een Nederlands woord kunnen leren’, roept de zweterig frontman. Een gebekte bezoekers legt vervolgens het woord ‘swaffelen’ uit en de indie-rockers reageren verbaasd. ‘Hebben jullie daar een woord voor?’, de snelcurses wordt snel gestaakt en er volgen meer en meer nummers.

De avond klinkt op papier als een rommelige avond, maar de acts blijken elkaar goed aan te kunnen vullen. Het drietal valt onder het brede kopje ‘indie’ en hierdoor kan elke bezoekers de grootste uithoeken waarderen. Het is een geslaagde Onder Invloed-editie in Utrecht, en nu is het vooral wachten op de filmpjes die zijn gemaakt.

FOTOGRAFIE:

Maarten Kooijman foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko Maarten Kooijman foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko  foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko Awkward I foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko Three Blind Wolves foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko Three Blind Wolves foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko Three Blind Wolves foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko Three Blind Wolves foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko Three Blind Wolves foto Three Blind Wolves - 20/1 - Ekko

DEWOLFF - 4/2 - NIEUWE NORDeWolff verovert inmiddels heel Nederland, de band treedt echter nog...

BRING ME THE HORIZON - 21/1 - MELKWEG Bring Me The Horizon bracht in oktober een nieuw album uit en komt deze...