VERSLAG: Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique

Podiuminfo was aanwezig bij ke$ha in Ancienne Belgique (AB) voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 17 foto's.

VERSLAG: Harm Groustra

Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique

Als een party animal als Ke$ha ergens op haar plaats zou zijn, is dat Amsterdam wel zou je zeggen. Toch wordt Nederland overgeslagen tijdens de eerste Europese tour van de Amerikaanse popster. Gelukkig hoeven we niet heel ver te reizen om toch een show mee te pakken, want de AB in Brussel verwelkomt Ke$ha wel. Alhoewel de belangstelling met een niet helemaal gevulde zaal en gesloten balkons beperkt is, bewijst de zangeres vanavond meer te zijn dan een simpel popsterretje en zet ze een show neer waar veel supersterren een puntje aan kunnen zuigen.

Na opener Blah Blah Blah is het gegil al zo hard dat de meegereisde ouders (er zijn nogal wat kids aanwezig) op een gehoorprobleem kunnen rekenen en is de toon gezet: vanavond wordt er gefeest. En niet zo’n beetje ook. Het sterkste punt van Ke$ha is haar enthousiasme. De zangeres vindt het duidelijk heel erg leuk op het podium en springt, doet radslagen en lacht alsof ze de avond van haar leven heeft. De ene na de andere hit passeert de revue (want Ke$ha heeft er nogal wat) en zorgt voor een uitzinnig publiek. Op Take It Off bijvoorbeeld, trekt een jongen tot groot genoegen van de zangeres zijn shirt uit en op nummers als Tik Tok en Party at a Rich Dude’s House schreeuwt het publiek en masse de teksten mee.

Maar zoals het hoort, gaat het pas echt los op het allerlaatste nummer. En dan niet eens zo zeer in de zaal, maar vooral op het podium. Ke$ha heeft wel eens gezegd dat haar album een eerbetoon aan de Beastie Boys is en vanavond eert ze de heren door af te sluiten met een cover van Fight For Your Right (To Party). Percussionisten, keytars, dansers en een pistool dat condooms afschiet: het kan niet gek genoeg. Dat sommige ouders op deze manier ongeveer gedwongen worden ‘het praatje’ te houden met hun kinderen zal de popster een zorg zijn. Die maakt gewoon plezier.

Dat sommige muzikanten op het podium een instrument bespelen dat net zo goed van papier had kunnen zijn en er zo nu en dan een bandje meeloopt is niet eens storend. Het grootste deel van de show zingt Ke$ha wel zelf en dat doet ze prima. Dat Stephen volledig met autotune gezongen wordt is wel een tikje vervelend, maar het is haar vergeven. Het grootste manco van de avond is de lengte van de show. Na een uur is het al afgelopen en dat terwijl nummers als Sleazy, Cannibal en Hungover niet gespeeld zijn. Voor dertig euro hadden die er ook nog wel op de setlist gemogen. Maar al met al heeft Ke$ha een weergaloze show neergezet, waar veel popsterren iets van kunnen leren. De volgende keer graag een complete Europese tour, want dit zou in de Heineken Music Hall ook niet misstaan.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12
ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique ke$ha foto Ke$ha - 8/12 - Ancienne Belgique

12

HELSTAR - 10/12 - THE ROCK TEMPLEVan Helstar verscheen onlangs een ijzersterk nieuw album: Glory of Chaos. De...

MOSS - 01/12 - VERA De band Moss, gevormd rond Marien Dorleijn die in '99 de Grote Prijs van...