VERSLAG: Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Alter Bridge in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall

Alter Bridge, het lijkt een soort mythe te worden in Nederland. De voormalig bandleden van Creed en Mayfield Four-frontman Myles Kennedy hebben recentelijk hun derde album met de toepasselijke titel ‘ABIII’ uitgebracht en na de succesvolle show in de HMH in 2008, waar de DVD Live in Amsterdam geschoten werd, is Alter Bridge nu terug in hun tweede huis.

Een gevarieerd publiek is vanavond op de show van Alter Bridge afgekomen. Op zich is dit niet zo vreemd, aangezien Mark Tremonti, Scott Philips en Brian Marshall met hun band Creed in de jaren ’90 miljoenen albums verkochten. Zoveel platen heeft Alter Bridge nog niet verkocht, maar dat de band geliefd is in Nederland wordt vanavond wederom duidelijk. De Heineken Music Hall is niet volledig uitverkocht, maar de band zal hier toch behoorlijk dicht bij in de buurt hebben gezetten!

De avond wordt afgetrapt door My Favorite Scar. Deze heren hebben het bijzonder goed voor elkaar. Met een platendeal bij Universal en een optreden op Lowlands eerder dit jaar heeft My Favorite Scar zich al goed weten te manifesteren. Daar komt bij dat ze tijdens Alter Bridge’s Europese tournee driemaal de supportact mogen verzorgen.

Er valt weinig te zeggen van het geluid van de band. Het is erg Amerikaans geproduceerd en de gitaarsound is erg dik. Echter ligt bij de productie ook het manco van de band. Door de vele samples waar de band gebruik van maakt wordt het een plastic geheel waarin de eigen inbreng van de bandleden in het niet vallen.

Na de change-over betreden Myles Kennedy en consorten het podium om hun fans te geven waar ze ruim twee jaar op gewacht hebben. Eindelijk een nieuw album, eindelijk een nieuwe show! Met de nieuwe song ‘Skip to the Void’ trapt de band hun ruim anderhalf uur durende set af waarin diverse songs van het nieuwe album ABIII voorbij komen. ‘Ghost of Days Gone By, ‘I Know it Hurts’, ‘All Hope is Gone’; you name it! Alter Bridge is terug!

Wat vanavond opvalt is dat de band, wederom, vrijwel alle songs te snel speelt. Hierdoor worden een aantal onnodige en slordige fouten gemaakt maar het geeft ook aan hoe goed deze band daadwerkelijk is. Retestrak, rauw en hard zijn de kernwoorden. Wat overheerst is de chorus op de microfoon van Myles. Bij de harde nummers valt deze niet zo op en klinkt het zelfs ontzettend lekker, maar wanneer Myles de ballad ‘Watch Over You’ met akoestische gitaar inzet overheerst vooral de chorus waardoor de song tekort gedaan wordt.

Alter Bridge is en blijft een van de sympathiekste bands van het moment. Met een geïmproviseerde versie van Leonard Cohen’s ‘Hallelujah’, welke Myles naar eigen zeggen al een tijd niet meer gespeeld heeft, wordt dit nogmaals onderstreept. Met ‘Isolation’ en ‘Rise Today’ als toegift sluit de band deze avond in stijl af. Over Pinkpop wordt niet gesproken vanavond, maar deze band is een plek op het festival méér dan waard!

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall Alter Bridge foto Alter Bridge - 8/11 - Heineken Music Hall

ALAIN CLARK - 4/11 - HEDONAlain Clark is immens populair. Al een paar jaar lang verkoopt de beste man...

JULIAN SAS - 5/11 - NIEUWE NOR De Nederlandse gitarist Julian Sas speelt hoofdzakelijk bluesrock. Zijn...