VERSLAG: Zornik - 28/10 - AB

Zornik - 28/10 - AB

Zeven minuten. Meer hadden de heren van Zornik niet nodig om hun eerste concert, sinds de korte pauze die ze hadden ingelast, uit te verkopen. Voeg daar nog eens de voorstelling van het nieuwe album Satisfaction Kills Desire en de intieme setting van Ancienne Belgique aan toe en het mag een wonder heten dat het nog zeven minuten lang heeft geduurd.

Geen voorprogramma, geen vertraging en vooral geen overbodige franjes. Het eerste half uur wordt volledig geweid aan de nieuwe plaat. De songs klinken weer helemaal zoals vroeger: strakke rock met dat duistere tintje dat live verdomd goed klinkt. Beide reeds uitgebrachte singles ‘Walk’ en ‘The Enemy’ passeren later de revue, afgewisseld met het oudere werk. De fans zijn hun idolen duidelijk niet vergeten, bij ‘Goodbye’ trakteert de zaal haast met een volledig accoustisch gezongen versie.

Het was intussen al acht jaar geleden dat ze in de Club van de Anicienne Belgique hadden gestaan. De lange reis tussen deze twee momenten liep zelfs langs het hoofdpodium van Rock Werchter, maar een albumvoorstelling hoort wat soberder te zijn. Frontman Koen Buyse haalt in zijn interactie met het publiek mooi het midden tussen rockster en bescheiden Vlaming. Tripjes door het publiek en dialogen met bakvissen op de eerste rij wisselen elkaar de hele avond af.

Hoewel het geheel slechts iets meer dan een uur duurde, overtuigt het viertal alweer en beloofd hun zesde album een knaller te worden. ‘Walk’ stond reeds op nummer één in de Belgische alternatieve hitlijst ‘de afrekening’ en er zullen ongetwijfeld nog een paar singles van dit kaliber volgen.

DELAIN - 29/10 - TIVOLIDelain tourt door heel Europa. Aan 't eind van de tour speelde de band in...

WAYLON - 29/10 - METROPOOL Waylon stond 29 oktober voor een stampvol Metropool in Hengelo. En wat een...