VERSLAG: Helden van Amstel Live 2010

Podiuminfo was aanwezig bij Helden van Amstel Live in Lijm en Cultuur voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 28 foto's.

Helden van Amstel Live

Een uitverkochte eerste editie van Helden van Amstel Live vindt plaats in een grote tent in Delft. Op het evenemententerrein Lijm en Cultuur lopen ongeveer 5000 muziekliefhebbers rond.De drie Nederlandse artiesten, MissMontreal, Nick&Simon en VanVelzen zingen onder begeleiding van Edwin Evers Band nummers van hun grote voorbeelden, hun helden.

MissMontreal start als eerste artiest de avond met nummers van No Doubt. Ze is erg blij om iets van haar voorbeelden te kunnen laten horen. “Ik droomde vroeger altijd al om deze nummers een keer live te zingen, nu kan het eindelijk.” Blijkbaar voor het toegestroomde publiek geen erg bekende artiest, want het publiek lijkt helemaal niet mee te zingen. De stem van MissMontreal is niet voor iedereen even aantrekkelijk, het is absoluut niet vals. Maar je moet wel echt van haar geluid houden. Ze zingt een leuke afwisseling van haar helden, want ook Sheryl Crow komt voorbij. Tussendoor praat ze veel, voor een concert. Maar er moet natuurlijk wel enige uitleg bij de nummers gegeven worden.

Na een klein uurtje is het tijd voor een korte pauze, waarin iedereen even wat te eten en drinken kan halen. Er is zelfs een snackmuur. De tent is prachtig ingericht. De hele binnenkant is bekleed met een doek met daarop een stenen muur met posters van de artiesten waarvan de hele avond liedjes voorbij komen. Het geluid in de tent is geweldig, zowel vooraan als helemaal achteraan in de tent hoor je alles super.

Nick&Simon starten hun optreden met nummers van Wham! en de hele zaal gaat gelijk uit zijn dak op deze bekende band. De stemmen van dit ‘mooie mannen’ duo klinken samen heel erg goed. Live klinken ze zelfs een stuk beter dan op cd. De heren wagen zich zelfs aan The Beatles. De meeste muziekfans zullen het eens zijn met de stelling ‘kom niet aan The Beatles’. Maar de vertolking van bijvoorbeeld ‘Let it be’ klinkt geweldig. Nick&Simon zijn hele goede artiesten, ze krijgen het publiek makkelijk mee en naar hen luisteren vindt echt niemand vervelend.

Na weer een korte pauze is het tijd voor de laatste artiest, VanVelzen. Hij start met songs van Keane. De meeste van die songs zijn hits geweest, dus het publiek zingt gelijk mee. Ook VanVelzen vertelt over zijn helden tussen de nummers door. De energie en het enthousiasme van deze man spatten van het podium af. “Dit is pas het tweede nummer en ik ben nu al moe”, roept ie, maar daarna gaat ie met dezelfde energie gewoon door. Naast Keane, zingt hij ook nummers van bijvoorbeeld The Police. Na een klein uurtje is ook dit optreden tot het einde.

Heel veel bezoekers denken dat dit het einde is, maar dat is niet zo. Iedereen die is gebleven heeft van elke artiest nog een eigen hit gehoord. Zo zongen Nick&Simon ‘Rosanna’, waarna de drie artiesten nog eens gezamenlijk op het podium een medley zongen. Niet zomaar eentje, maar eentje van de held der helden, Elvis Presley.
Een goede afsluiting van een heel mooi concept. De premiere van Helden van Amstel Live was een groot muzikaal feest in een gezellige sfeer.

Helden van Amstel Live zal in 2011 door Nederland gaan touren. De precieze details zijn nog niet bekend, maar artiesten hun helden laten coveren zorgt voor veel plezier, voor de artiest en de bezoeker.

FOTOGRAFIE: Mariëlle Janssen

123
Edwin Evers slaat door foto Helden van Amstel Live 2010 Edwin Evers slaat door foto Helden van Amstel Live 2010  foto Helden van Amstel Live 2010  foto Helden van Amstel Live 2010  foto Helden van Amstel Live 2010 Miss Montreal foto Helden van Amstel Live 2010 Miss Montreal foto Helden van Amstel Live 2010 Miss Montreal foto Helden van Amstel Live 2010 Miss Montreal foto Helden van Amstel Live 2010 Miss Montreal foto Helden van Amstel Live 2010 Miss Montreal foto Helden van Amstel Live 2010 Miss Montreal foto Helden van Amstel Live 2010

123

CRYSTAL CASTLES - 26/10 - PARADISOHet Amerikaanse elektronische duo Crystal Castles komt dit jaar nogmaal naar...

JON ALLEN - 05/11 - TIVOLI Jon Allen weet met zijn prachtige muziek een heel breed publiek te trekken....