VERSLAG: Kasabian - 11/8 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Kasabian in Tivoli voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Kasabian

Kasabian, de Britse rockband uit Leicester, heeft het de laatste jaren ver geschopt. Zover zelfs, dat de Engelse bladen de band al noemen als serieuze vervanger van het vorig jaar ter ziele gegane Oasis. Ook op het podium maakt men die vergelijking graag, want het Engelse V Festival, waar dat Oasis vorig jaar nog als headliner schitterde, heeft Kasabian nu op diezelfde positie neergezet.

In Nederland is het succes van de mannen iets bescheidener. Op Pinkpop mochten de heren weliswaar op het hoofdpodium spelen, maar dan wel als subsubheadliner. Ook een eigen concert wordt minder uitbundig ingepland dan aan de andere kant van de plas, ditmaal in Tivoli Oudegracht in Utrecht.

Het tempert de band echter niet in haar enthousiasme. Dat blijkt al vanaf opener ‘Shoot The Runner’ flink aanwezig bij de band, al wordt zanger Tom Meighan wel geplaagd door problemen met het geluid, zijn stem is bij het eerste nummer erg moeilijk te horen. Dat wordt echter snel verholpen, waarna de heren meteen doorgaan met de volgende knaller: Underdog.

De rockers weten het behalve door de energieke muziek, ook zelf energiek te houden. Meighan is niet vies van die typisch Engelse ‘Kijk mij hier op het podium, de wereld ligt aan mijn voeten’-uitstraling, en laat dat maar al te graag merken. Na ‘Where Did All The Love Go’ vertelt hij, duidelijk trots, over het feit dat de band momenteel in het voorprogramma van U2 mag spelen. Daarna verlaat hij opvallend genoeg het podium en is het de beurt aan gitarist Sergio Pizzorno om een nummertje te zingen. Opvallend genoeg blijkt ook deze muzikant erg goed bij stem, al past het niet helemaal bij de rest van het repertoire van de band, aangezien dit nummer een stuk rustiger is. Als het volgende nummer dan uit vooral instrumentaal gejam blijkt te bestaan, is de opgebouwde energie die ontstond tijdens de eerste twee nummers ook alweer behoorlijk weggevloeid.

Gelukkig komt de frontman weer snel het podium op, om te vragen of er zich ook Britten in de zaal bevinden. Bijna een kwart van de zaal slaakt een kreet, waardoor duidelijk wordt dat een groot deel van het publiek speciaal vanuit Groot-Brittannië is gekomen om de band in zo’n kleine zaal te zien. Zoals eerder vermeld speelt Kasabian in Engeland op festivals voor 80.000 man, maar ook de podiumoptredens zijn daar niet mis. Zalen met meer dan tien keer de capaciteit van Tivoli verkopen de rockers moeiteloos uit.

Na deze Britse verbroedering komt er een heuse trompetspeler op het podium, die het nummer ‘Take Aim’ van een extra dimensie voorziet. Na dit nummer is hij echter alweer snel van het podium verdwenen. Als de band het nummer ‘Club Foot’ afsluit met een instrumentale solo afsluit, blijkt de reguliere set er na iets meer dan een uur alweer op te zitten.

Gelukkig komen de heren snel weer terug op het podium, om het grootse ‘Fire’ in te zetten. Pas bij dat nummer komt het merendeel van het publiek echt los. De onderverdieping van Tivoli verandert in een enorme moshpit, waar door jong en oud gewillig aan wordt meegedaan. Als de band daarna ‘Vlad the Impaler’ en ‘L.S.F’ er nog doorheen jast, is de chaos compleet. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren voor het publiek loskwam, maar de toegift heeft duidelijk haar effect gehad. Binnen een kwartier is de temperatuur in Tivoli met enkele graden gestegen, hetgeen ook blijkt uit het feit dat bij het verlaten van de zaal het aantal droge shirts op één hand te tellen is.

Kasabian moet het helaas wel hebben van die knallers. Het is wellicht niet de meest slimme keuze om alle hits in het begin en het einde van de set te spelen, want het ongeveer halverwege de set kakte het optreden een beetje in. De singles werden echter vol overgave gespeeld en konden dan ook rekenen op een flinke portie enthousiasme bij het publiek, dat met een tevreden gevoel naar huis kon gaan. Het optreden is dan ook het best samen te vatten als een goed optreden, dat stond als een huis, maar nergens écht speciaal werd.

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli Kasabian foto Kasabian - 11/8 - Tivoli

LIMP BIZKIT - 18/8 - EFFENAARLimp Bizkit, wellicht een van de grootste new metal bands aller tijden. Als...

SLAYER - 3/8 - 013 Ondanks de ziekenhuisopname van gitarist Kerry King op maandag 2 augustus...