VERSLAG: KISS - 18/6 - GelreDome

Podiuminfo was aanwezig bij KISS in Gelredome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 13 foto's.

VERSLAG: Age Versluis

KISS - 18/6 - GelreDome

Voorprogramma My Favorite Scar is een dark rock band. De band, met vijf leden, maakt strakke muziek die klinkt als bijvoorbeeld Alice in Chains. Liefhebbers van Metallica of zelfs Tool konden zich prima opwarmen met deze band. De nummers zijn heftig en je kunt duidelijk zien dat de band blij is, om voor KISS te openen. De heren bieden een mogelijkheid om hun eerste single via internet gratis te downloaden.
Natuurlijk komt iedereen voor KISS, veel mensen lijken ook niet geboeid door My Favorite Scar. Het lijkt dan ook alsof er een gejuich opgaat, wanneer de band het laatste nummer
begint.

Maar dan valt het grote KISS-doek en is het wachten begonnen. Na een krap halfuurtje doven de lichten en zien we een standaard introfilmpje, waarin de heren het podium betreden. Zodra de eerste tonen van ?Modern Day Delilah? klinken gaat het hele Gelredome uit zijn dak. Wat een manier om je show te beginnen: De bandleden worden vanachter de drummer naar boven getakeld, waarna ze -over de drummer heen- voorop het podium worden gezet. Dit gaat natuurlijk gepaard met veel vuurwerk en de nodige flirts
met het publiek.

Qua show-element is er bijna geen band zoals KISS. In elk liedje zit wel iets bijzonders. Zo wordt er bij ?Firehouse? gesuggereerd dat het stadion in de brand staat. Dit word erg mooi gedaan door video beelden en een constante sirene. Bij de bas-solo van Gene Simmons wordt hij opgetakeld naar de bovenkant van het stadion, vanwaar hij een nummer speelt terwijl hij bloed ophoest.

Het podium is ontzettend mooi aangekleed en het licht en de effecten spelen een grote rol. Zo is er heel veel vuurwerk, confetti en vlammenwerpers. De bandleden van KISS zijn natuurlijk ras-entertainers en het publiek is dan al gauw op de hand van hun geschminkte helden. Bij de grootste hit ?I Was Made For Lovin? You? wordt Paul Stanley door een rails naar een podium midden in de zaal geleid. Hier speelt hij het nummer "met mijn fans". Qua videobeelden was het nummer ?God Gave Rock ?n? Roll to You?, overigens een cover van Argent, het absolute hoogtepunt. Beelden van KISS werden afgewisseld met hun eigen inspiratiebronnen als: Jimi Hendrix, the Beatles en Joplin.

Natuurlijk maken ze van ?Detroit Rock City? even Arnhem Rock City en worden ook klassiekers als ?Deuce?, ?Cold Gin?, ?Shock Me?, ?Lick It Up? en ?Shout It Out Loud? gespeeld. Bij het akkoestische ?Beth? is het stil in de Gelredome, dit nummer komt dan ook prachtig boven het geweld van de band uit. Als enige minpuntje valt op dat de band ouder wordt. Zeker bij de oudere nummers, wil het nog eens aan de valse kant zijn.

KISS geeft nog steeds moddervette shows blijkt vanavond. Het blijft een kunstje dat ze elke dag ergens hetzelfde opvoeren, maar ze doen het met zoveel enthousiasme dat je daar niet aan stoort. De lichtshow en de vele effecten maakten het optreden compleet. Dit optreden had alles voor de echte KISS fan. Ze maken de live-reputatie in de Gelredome helemaal waar.

FOTOGRAFIE: Luuk Denekamp

12
Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome Kiss foto KISS - 18/6 - GelreDome

12

MUSE - 19/6 - GOFFERTPARKEerder dit jaar gaf Muse een waanzinnig optreden in Ahoy, maar nu pakken Matt...

NEWTON FAULKNER - 15/6 - PARADISO Door de aswolk van IJsland kon Newton Faulkner niet op 22 april aantreden in...