VERSLAG: Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion

Podiuminfo was aanwezig bij Guus Meeuwis in Philips Stadion voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

Guus Meeuwis

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar is de Tilburgse zanger en liedjesschrijver Guus Meeuwis het middelpunt van het immense festijn dat Groots Met Een Zachte G heet. Tevens viert Meeuwis in 2010 zijn vijftienjarig artiestenjubileum; in 1995 verscheen zijn debuutsingle ‘Het Is Een Nacht… (Levensecht)’, tevens zijn eerste nummer 1-hit. Inmiddels is Meeuwis meer dan een artiest – hij is een onderdeel geworden van de Nederlandse (volks)cultuur. Zoals hij zelf zegt; “Dat had onze moeder nooit kunnen denken vijftien jaar geleden!”

Exact twee jaar geleden op deze datum viel één van de avonden van Groots Met Een Zachte G tegelijkertijd met een voetbalwedstijd. Een vol Philipsstadion zag toen hoe Oranje Frankrijk inmaakte met 3-1. Een deel van het meezingconcert vond toen voorafgaand aan die wedstrijd plaats, het tweede deel na afloop. Vandaag is er ook een voetbalwedstrijd waarbij het Nederlands elftal moet aantreden. Vanwege het vroege tijdstip hiervan, begint het concert van Meeuwis en consorten ook eerder. Nederland zegeviert van de Denen, waardoor de feeststemming er goed in zit. De eerste bierregens zijn dan al een feit.

In een openingsfilmpje krijgt het publiek te zien dat Guus Meeuwis voor zijn verdiensten een fanfareorkest cadeau krijgt van de koningin (gespeeld door Sanne Wallis-de Vries). Ruben van der Meer en Frank Lammers maken deel uit van het gezelschap. Hierna paradeert Meeuwis over het podium en langs het publiek met een fanfareorkest. “Laten we proosten”, roept Meeuwis voorafgaand aan zijn melancholische dranklied, mede om de bierverkoop wat op te voeren. De sympathieke Brabander – op dit moment gehuld in een fel oranje jas – krijgt alles gedaan bij zijn publiek. Groots Met Een Zachte G is dan ook bij uitstek een volksfeest voor zuiderlingen.

Als er met bier gegooid wordt, dan zijn de mannen van Rowwen Hèze nooit ver weg. Accordeonist Tren van Enckevort begeleidt Meeuwis eerst op het lied ‘Duizend Kleine Stukjes’, waarna de Limburgers even het podium overnemen van Guus. De feestpolka ‘Bestel Mar’ en de officieuze Limburgse volkslied ‘Limburg’ zijn zo mogelijk nog feestelijker dan de meest carnavaleske liedjes van Guus Meeuwis. Zo lokt de band uit het Noord-Limburgse peeldorp America de eerste polonaise van de dag uit. Van Enckevort legt het allemaal vast met zijn iPhone, wanneer hij de kans krijgt. Zanger Jack Poels gaat hierna nog met Meeuwis in duet. Niet veel later bezingt Meeuwis zijn eigen thuisprovincie in een medley van officiële en officieuze provinciale volksliederen (waaronder natuurlijk zijn eigen compositie ‘Brabant’).

Een andere gast tijdens Groots Met Een Zachte G komt van boven de rivieren; Marco Borsato. Hij begroet het publiek in Eindhoven met een denderende uitvoering van ‘Ik Leef Niet Meer Voor Jou’, gevolgd door de tranentrekker ‘Margherita’. Een kenner van het repertoire van Borsato zal opvallen dat beide liedjes geen oorspronkelijke John Ewbank-composities zijn, maar covers van de Italiaanse zanger Riccardo Cocciante. Voor het publiek maakt dat weinig uit; de jaren ’90-hits worden woord voor woord meegezongen. Uiteraard mag het duet tussen de twee meest succesvolle zangers niet ontbreken. Het thema van verbroedering in ‘Schouder Aan Schouder’ sluit mooi aan bij de WK-gedachte en blijkt een succesvolle samenwerking. Meeuwis vraagt Borsato ter plekke terug voor de editie van 2011. “Ik noteer het in mijn agenda”, roept Borsato, terwijl hij het podium afrent.

Anders dan tijdens voorgaande edities houdt Guus Meeuwis het aantal covers beperkt – los van degenen die standaard op zijn repertoire staan natuurlijk. Toch waagt Meeuwis zich aan de bekendste hit van zijn held Bruce Springsteen, ‘Born In The U.S.A.’. Dit gevolgd door ‘Rockin’ All Over The World’ van John Fogerty. Zijn motivatie: “Sommige nummers moet je een keer in een stadion gespeeld hebben”. Niet dat Guus het nodig heeft om nummers van anderen te doen. Of andere fratsen. Zijn eigen liedjes volstaan. Dat blijkt maar weer in de finale wanneer ‘Het Is Een Nacht…’ en ‘Per Spoor (Kedeng Kedeng)’ weer van stal worden gehaald. Gezelligheid met een grote G; daar staat Meeuwis voor. Guus Meeuwis is allang geen volkszanger meer, maar een volksheld.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12
Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion Rowwen Heze foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion Rowwen Heze foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion  foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion  foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion  foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion Guus Meeuwis foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion  foto Guus Meeuwis - 14/6 - Philips stadion

12

NEWTON FAULKNER - 15/6 - PARADISODoor de aswolk van IJsland kon Newton Faulkner niet op 22 april aantreden in...

MY SUPER SWEET 25 - 13/6 - WINSTON KINGDOM Marcel Kamphuis vierde zijn verjaardag met een paar leuke bandjes in de...