VERSLAG: Alicia Keys - 8/5 - Gelredome

Podiuminfo was aanwezig bij Alicia Keys in Gelredome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

Alicia Keys - 8/5 - Gelredome

Het is alweer ruim negen jaar geleden dat Alicia Keys als 20-jarige zangeres voor de eerste keer optrad in Nederland. Ze was net doorgebroken met haar debuutalbum Songs In A Minor en trad op in de Melkweg.
Vanaf haar eerste noot wist ik dat er een nieuwe wereldster voor mij stond en betoverde ze me met haar prachtige stem.

Nu, bijna tien jaar later en ruim 20 hits en talloze prijzen waaronder vijf Grammy’s in de wacht gesleept te hebben is ze inmiddels niet meer weg te denken uit de muziekindustrie. Eind vorig jaar bracht ze haar vijfde album The Element Of Freedom uit en speelt ze vanavond voor haar 'The Freedom Tour' in het Gelredome in Arnhem.

Het voorprogramma wordt vandaag verzorgt door de Canadese zangeres Melanie Fiona. Ondanks dat ze pas in 2009 haar eerste album uitbracht wist ze wel al een Grammy nominatie te krijgen voor haar tweede single‘It Kills Me’. Ze zingt zowel haar eigen nummers als verschillende covers zoals ‘Killing Me Softly’ en ‘Bang Bang’. Ondanks haar enthousiasme en grote stembereik weet ze de vele bezoekers niet van hun stoelen af te krijgen.

Wanneer het optreden van Keys begint zien we haar hoofd op een groot scherm. Ze vertelt ons over liefde, hoop en vrijheid. We zien hekken met prikkeldraad met daarachter Keys in een kooi. Toepasselijk begint ze met het nummer ‘Caged Bird’ en bevrijdt ze zichzelf symbolisch uit de kooi. De toon voor vanavond is gezet. Ze is bijzonder goed van stem en alle ogen zijn op haar gericht. Ondanks dat ze veel versterking heeft van haar achtergrond zangeressen en de vele bandleden staat alleen Miss Keys in de spotlights. Ook heeft ze een verdwaalde danser meegenomen die af en toe om haar heen danst, maar dit geeft geen toegevoegde waarde.

Het podium heeft veel showelementen met de enorme schermen waarop veel krachtige teksten te zien zijn zoals ‘Justice’ en ‘Less Fear’. Wanneer er op de zijkant van haar piano‘Play Me’ staat speelt ze ‘Pray For Forgiveness’, ‘Diary’ en ‘Like You’ll Never See Me Again’. Ze geeft het publiek precies waar ze voor komen, Alicia Keys met haar prachtige stem achter een piano. Deze draait rond en heeft golvend water geprojecteerd op de schermen aan de zijkant. Ook is haar jarige moeder in de zaal en mag iedereen voor haar “Happy birthday mama Keys!!” roepen.

Helaas blijft het publiek bijna het hele concert netjes op hun stoelen zitten en pas tijdens het nummer ‘Try Sleeping With A Broken Hard’ worden ze juist wakker en staan ze op om te dansen. Daarna volgen de hoogtepunten van de avond waarbij zowel het mannelijke als vrouwelijke publiek uit volle borst meezingt met de hit ‘Superwoman’. ‘If I Ain’t Got You’ draagt ze op aan alle mensen in de zaal. Met haar laatste hit ‘Empire State Of Mind (Part 2) Broken Down’ eindigt ze de show. Het was een geweldige avond.

FOTOGRAFIE: Marco Smeets

Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome Alicia Keys foto Alicia Keys - 8/5 - Gelredome

CLOUSEAU - 8/5 - MARKT ROERMONDDat er nog altijd een actieve schare fans bestaat voor Clouseau blijkt...

MIKA - 7/5 - HEINEKEN MUSIC HALL Na vorig jaar het Westerpark vol te hebben gespeeld, lukt het Mika...