VERSLAG: Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Franz Ferdinand in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Franz Ferdinand, 22/11, Heineken Music Hall

Het gaat snel met Franz Ferdinand. Na een zomer vol uitzinnige festivalweides en dansende meisjes in Paradiso is nu de Heineken Music Hall aan de beurt. Nederland is de band voorlopig nog niet moe blijkbaar, want ook vanavond is de show weer uitverkocht. Vanavond combineert de band oude hits -al dan niet in bewerkte versies- met werk van het laatste album.

Vanaf opener 'This Fire' is duidelijk dat het dak er vanavond afgaat. Franz Ferdinand maakt muziek om op te feesten. Muziek om op te springen. Tot diep in de nacht. Opvallend is dat de band het tweede album vanavond grotendeels overslaat. Slechts drie nummers van You Could Have It So Much Better komen aan bod. Grote kraker 'Do You Want To' zit hier uiteraard wel tussen en mag ook rekenen op veel bijval.

Vanavond onderscheiden de Schotten zich van de andere bands die hetzelfde pad volgden. Waar Kaiser Chiefs bijvoorbeeld wel erg in de herhaling treden en steeds een stapje terug doen is dat bij Franz Ferdinand geenszins het geval. Elk nummer verrast opnieuw en blinkt uit in originaliteit. Met nieuwe nummers wordt geëxperimenteerd. Zo evolueert 'Lucid Dreams' vanavond in een psychedelisch muziekstuk.

De combinatie van intelligente en soms experimentele kant, met de meezing en springerige kant maakt van Franz Ferdinand bijna puur goud. Want de meezingers met onder andere 'No You Girls' en Take Me Out' vervelen vanavond ook niet. Zelfs met de festivals nog in het achterhoofd. Nu is het aan de band zelf om niet voor een overkill te zorgen.

Met de juiste timing moet het de band lukken om langzamerhand richting Ahoy te gaan. Met zo'n grote dosis enthousiasme en een live spel vanjewelste kan dat niet meer dan een kwestie van tijd zijn. Volgend jaar weer op de festivals? Het is misschien niet heel verstandig, maar na vanavond zal de bezoeker er niet over klagen.

FOTOGRAFIE: Luuk Denekamp

The Cribs foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall The Cribs foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall The Cribs foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 22/11 - Heineken Music Hall

THE PRODIGY - 23/11 - HEINEKEN MUSIC HALLOp Lowlands stonden er mensen tot ver buiten de tent om er een glimp van op...

THE DEATH LETTERS - 21/11 - EKKO Onder invloed van The Black Keys, The Datsuns en John Lee Hooker brengen The...