VERSLAG: Roosbeef - 9/10 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Roosbeef in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

Roosbeef - 9/10 - Effenaar

Voor de allerlaatste keer deze tour treed Roosbeef op in de Effenaar. Na een jaar lang op festivals en in zalen te hebben gespeeld is Eindhoven het eindstation.

Tijdens deze tour heeft Het Zesde Metaal het voorprogramma met veel trots mogen verzorgen. Deze Belgische band met frontman Wannes Cappelle speelt bijna al hun nummers in het Vlaams. Cappelle speelt ook mee tijdens de optredens van Roosbeef. Normaal bestaan zij uit vijf personen, maar vanavond spelen ze voor het eerst als een trio. Liesa Van der Aa (viool en achtergrond zang), Yannick Peeters (contrabas) versterken Cappelle tijdens een gedeelte van het optreden. Ondanks dat het publiek bijna niets van zijn moedertaal verstaat weet hij toch de aandacht te behouden. Tussen alle nummers door maakt hij grapjes over zichzelf waar hij het publiek goed mee vermaakt. Hij vertelt dat hij speelt om Roosbeef nog beter te maken, maar Het Zesde Metaal maakt zijn naam zeker waar.

Hierna is het de beurt voor de jonge Roos Rebergen om met haar band Roosbeef voor de laatste keer deze tour te spelen. Het lijkt alsof de zaal is gevuld met alleen maar echte Roosbeef fans, want er wordt erg aandachtig geluisterd. Bij alle liedjes wordt er meegezongen en Roos reageert verbaasd op de grote aandacht van het publiek. Ze vertelt dat ze verschrikkelijke verhalen heeft gehoord over deze rumoerige zaal. Maar vanavond bewijst Eindhoven dat het tegendeel waar is.

Naast nummers van haar album Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten speelt ze ook een aantal nieuwe nummers. Zelfs deze worden door een aantal mensen in de zaal meegezongen.

De kleine zaal in de Effenaar is de perfecte locatie om de sfeer die Roosbeef wil neerzetten waar te maken. Eerder dit jaar stond ze op veel verschillende festivals waaronder Lowlands. Toch lijkt de band in deze setting beter tot haar recht te komen. Door de kleinere ruimte en de aandacht van het publiek kan ze zelfs een nummer zingen zonder haar microfoon te gebruiken. Dit maakt het optreden speciaal. Het publiek en ook Roos genieten.

Ook springt ze van het podium af om verder te zingen tussen de mensen in de zaal. Roos en haar band zijn deze tour erg gegroeid en zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse muziekscene. In 2009 heeft Roosbeef zichzelf helemaal op de kaart gezet waardoor we voorlopig nog niet van haar af zullen zijn. In het voorjaar van 2010 komt ze weer terug met een theatertour door Nederland.

FOTOGRAFIE: Marco Smeets

Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar Roosbeef foto Roosbeef - 9/10 - Effenaar

PORCUPINE TREE - 12/10 - HEINEKEN MUSIC HALLHun album The Incident is bijzoner goed ontvangen en vanavond stond de...

FLORENCE AND THE MACHINE - 8/10 - MELKWEG Florence And The Machine is misschien wel dé verrassing van 2009. De...