RECENSIE: Jamie Clarke's Perfect - Hell Hath No Fury

Jamie Clarke
recensie cijfer 2017-08-25 Jamie Clarke’s Perfect is een internationaal gezelschap. Met Duitsland als thuisbasis, stroomt er naast bier en schnaps ook de nodige tequila, wijn, en palinka door de aderen. En niet te vergeten een flinke shot Ierse whisky. ”Fucking folkabilly rock”, zo omschrijft de band zelf haar muziek. En daar is geen woord aan gelogen. Niet vreemd natuurlijk, met ex-leden van The Pogues en The Frantic Flinstones in de gelederen.

Naamgever van de band Jamie Clarke speelde als gitaartechnicus zelf twee jaar mee in The Pogues als vervanger van de zieke gitarist Phil Chevron. Op het laatste studioalbum van The Pogues (Pogue Mahone uit 1996) is hij te horen. Na het uiteenvallen van The Pogues vestigde Jamie Clarke zich in Duitsland en richtte in 1997 de eerste versie van zijn Perfect op. Inmiddels is hij meer dan tien albums en minstens zoveel bezettingswisselingen verder.

De huidige bezetting bestaat naast Jamie Clarke (gitaar en zang) uit Pierre Lavendel (ex Frantic Flinstones) op banjo en mandoline, Yohan Gomar op basgitaar en Ato Sanchez op drums en percussie. De band wordt op het podium en in de studio aangevuld door Andy Schnaps op accordeon. De accordeon zorgt regelmatig voor een hoog inhaakgehalte. Dit levert een meer Europees (lees: Beieren, Balkan) geluid op waarmee de band zich onderscheidt van de meeste van haar bloedbroeders uit het folkpunkgenre.

Met Hell Hath No Fury levert Jamie Clarke’s Perfect een lekker album af. De mix van Ierse folk, rockabilly, rock en Europese volksmuziek pakt op plaat prima. In opener ‘Back From Hell’ kijkt de band, met de blik vooruit, terug op twintig jaar ‘on the road’. ‘On Your Feet’ is een opbeurende song over de kleinere (de gemiste bus) en de grotere tegenslagen (de liefde) van het leven. ‘Gun In Your Hand’ hobbelt voort op een aangenaam countryritme.

Titelsong ‘Hell Hath No Fury’ heeft een Clash-achtige ‘feel’ en in ‘Rockabilly Elements’ krijgt rockabilly ruim baan. Enige minpuntje van de plaat is de overbodige cover van ‘La Bamba’. Laatste minpuntje, hik....luistertip: de muziek van Jamie Clarke’s Perfect is het beste te beluisteren onder het genot van een flinke slok bier, een goede shot whisky of desnoods een glaasje palinka. Dus op naar je lokale platenboer en daarna langs de slijter!
Recensent:Bart Slaats Artiest:Jamie Clarke's Perfect Label:Wolverine Records
Cover Suffocate for fuck sake - In My Blood

Suffocate for fuck sake - In My BloodWanneer je een band begint moet je een naam bedenken, maar hoe kom je in...