RECENSIE: Deerhoof - Friend Oppurtunity

Deerhoof - Friend Oppurtunity
recensie cijfer 2007-03-31 Volgens een vriendinnetje klinkt de muziek waar ik naar luister als “prrr gggt pffgg tssk tssk”. Ik geloof niet dat er een bandje voorkomt in mijn muziekcollectie dat letterlijk dat geluid voortbrengt, maar ik houd wel van een beetje gekke muziek. Ik word gewoon graag verrast door muziek. Verrassen. Overrompelen. Als iets te vaak gebeurt is er natuurlijk geen verrassing meer aan. Daarom zijn het altijd de uitzonderingen die dat lukt. Een bijzonder mooie stem, allerliefste of juist van sarcasme druipende teksten, een plotselinge wending. Allemaal kunnen ze ervoor zorgen dat je nog wat beter op je stoel gaat zitten, of er juist vanaf springt, om de volumeknop op te draaien en je oren te spitsen. Want dit is leuk! Dit is anders!
Iets dergelijks overkwam me bij de nieuwe CD van Deerhoof, getiteld Friend Opportunity. Tot nu toe was dit bandje mij nog een beetje ontgaan, daar is nu verandering in gekomen.

Deerhoof is gek, op het chaotische af, stevig en tegelijkertijd, stiekem, ook lief. Vergeleken bij Deerhoof klinken The Fiery Furnaces ineens braaf. Het kinderlijk klinkende Engels doet niet vermoeden dat het hier om een Amerikaans bandje gaat. Schijn bedriegt, zo blijkt, Deerhoof komt uit San Francisco. Het repeterende “If I were a man and you a dog, I’d throw a stick for you” in het liedje ‘Kidz Are So Small’ klinkt als een combinatie tussen het lieflijke van Múm en het stoere, grappige, van Cansei de Ser Sexy. Dit stukje tekst is precies niet van Deerhoof zelf afkomstig, maar is ontleend aan David Shrigleys Worried Noodles, Ugly Cunts, Songbook. Shrigley is ook verantwoordelijk voor het artwork van Friend Opportunity. Een veelkleurige CD-hoes, die gezien mag worden. Zonder CD-boekje, maar mét 14 in felle verf geschilderde kunstwerkjes. Gedrukt op losse velletjes, zodat je zelf kan bepalen hoe de voorkant van het hoesje eruit ziet.

Dit album is als een leuk cadeautjes. Lekker gek klinkt niet als “prrr gggt pffgg tssk tssk”, maar volgens Deerhoof wel als “choo-choo choo-choo, peep peep”.
Recensent:Ike Breed Artiest:Deerhoof Label:Tomlab
Silence is Sexy - Everything you