RECENSIE: John Smith - Headlong

Smith
recensie cijfer 2017-09-05 John Smith, een naam waarin de meest voorkomende Engelstalige voornaam met de meest voorkomende achternaam gecombineerd is. Gelukkig doet deze Brit er zijn naam geen eer aan. John Smith is een folk singer/songwriter die niet bij een platenlabel zit, maar eerder al vier eerdere albums zelf uitbracht. Hij bleef veelal uit de publieke schijnwerpers, maar zaaide vooral bekendheid onder zijn collega’s. Hij speelde samen met Lisa Hannigan, John Martyn,Jackson Browne en Tinariwen. Zijn vijfde plaat heet Headlong en zal voor zijn fans geen verrassingen brengen, hoewel het countrygehalte op dit nieuwe album wel wat gedaald is; zo is er bijvoorbeeld geen banjo te bekennen. Ondanks dat staat Headlong nog steeds vol met gevoelige nummers die overrompelen.

Headlong opent met ‘Living In Disgrace’, dat onder leiding van een vrolijk gitaarloopje een verboden liefde bespreekt. Met zijn rauwe en warme stem doet Smith direct denken aan andere hese zangers zoals Ray Lamontagne. Ook qua muziek blijft hij dichtbij de stijl van het eerdere werk van Lamontagne: ingetogen en niet schuw om op emotionele wijze donkere thema’s te bespreken. Op nummers als het titelnummer ‘Headlong’ laat John Smith horen hoe goed hij is en hoe hard hij werkt. Zijn teksten zijn poëtisch, muzikale begeleiding net genoeg aanwezig en zijn stem krachtig. Halverwege de plaat er is een verandering in stijl te herkennen die direct de aandacht trekt. Waar op de meeste nummer de akoestische gitaar de overhand heeft en Smith op tokkelende wijze begeleid, klinkt er op ‘Possession’ een elektrische gitaar met een countrysfeer die niet zou misstaan op een plaat van John Mayer. Tijdens het daaropvolgende ‘Undone’ gaat hij weer terug naar deze akoestische gitaar en geeft hij ook deze meer ruimte. Smith is vooral bekend om zijn eigenzinnige waarin hij al tokkelend percussie vermengt. Hij inspireerde hiermee andere artiesten, waaronder Ben Howard.

Headlong is een prachtige plaat waarop de hardwerkende John Smith wederom laat horen hoe goed hij is. Hoewel zijn collega’s hem allang op waarde weten te schatten, is het wellicht tijd voor John om uit hun schaduwen te stappen.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:John Smith Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Lea Porcelain - Hymns To The Night

Lea Porcelain - Hymns To The NightHet Duitse Lea Porcelain bestaat uit de indiemuzikant Markus Nikolaus, die...