RECENSIE: Art Feynman - Blast Off Through The Wicker

Feynman
recensie cijfer 2017-09-05 Luke Temple is een naam die schuilgaat achter inmiddels al heel wat verschillende muzikale projecten, waarvan Art Feynman de laatste is. Het album heet Blast Off Through The Wicker en dit is wederom een sonisch avontuur wat zijn weerga niet kent. De muziek die we horen is veelal elektronisch en wordt gedragen door zijn stemgeluid, waarmee hij variatie aanbrengt in de repetitieve, dreunende melodieën die het album rijk is.

Het begin is wat stroef, ‘Eternity In Pictures’ is niet een nummer waarmee het album goed ingeleid wordt, maar zodra de eerste vierenhalve minuut voorbij is komt de plaat al wat meer tot leven. ‘Slow Down’ doet zijn naam geen eer aan, maar is wel eindelijk het begin waar we op zaten te wachten. Hier horen we de beats zoals Temple ze ook op de rest van het album laat horen en het contrast met het eerste nummer is wel iets wat in mindere mate toch wederkerig is. Elk nummer lijkt anders en vervult een eigen rol met een eigen verhaal. Dit maakt het geheel erg interessant en resulteert in telkens een nieuwe ontdekking die aanspreekt tussen het tiental nummers.

‘Feeling Good About Feeling Good’ is het meet easy-listening nummer van het geheel, en daarmee ook de aanrader om de ontdekking van het Art Feynman album mee te beginnen. Het geheel is opgewekt en wat minder monotoon dan de overige nummers, wat de luisteraar achter laat met een vrolijk en opgewekt gevoel, zoals de titel al doet vermoeden. Nog een opvallend nummer is de laatste track: ‘Small House Blues’, een inderdaad wat bluesy nummer dat ook deze ietwat vrolijke ondertoon heeft. Of dit de ideale toepassing is van de zangstem van Temple zullen we in het midden laten, maar het geheel is wel een fijne afsluiter van dit zeer gevarieerde muziekwerk. De afgelopen jaren hebben we van Temple gezien dat hij in muzikaal aspect alle kanten op kan gaan en het is dus ook maar de vraag wat we hierna kunnen verwachten. Maar voor nu hebben we in ieder geval een nette plaat met een aantal nummers die echt goed in elkaar zitten.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Art Feynman Label:Western Vinyl
Cover Squrl - EP #260

Squrl - EP #260 Sqürl is een muzikaal project van Jim Jarmusch en Carter Logan. Jim...