RECENSIE: Com Truise - Iteration

Truise
recensie cijfer 2017-09-08 Alsof je letterlijk naar de jaren tachtig wordt getransporteerd. Dat gebeurt er wanneer je het tweede album Iteration van Com Truise beluistert. Eigenlijk dus niets nieuws onder de zon, want ook op zijn voorgaande werk wist de Amerikaanse synthwave-meester Seth Haley je in te pakken met zijn bezwerende synthesizergeluiden. Qua geluid trekt Haley de lijn van zijn eerdere werk door, zonder daar een rigoureuze verandering in aan te brengen. Misschien niet heel erg spannend, maar waarom zou je iets veranderen als het prima werkt?

Toch is er wel degelijk een belangrijk verschil tussen Iteration en voorgaand werk. De Amerikaan gaat minder fragmentarisch te werk. Eerder werk leunde nogal eens op losse elementen. Deels maakt dat ook wat Haleys muziek het vreemde tintje meegaf, maar op Iteration zorgt juist het afstappen daarvan voor een meer coherent gevoel. Het hele album vloeit als het ware voorbij. Het vinden van losse hoogtepunten is daarom op Iteration niet echt aan de orde. Vanaf de donkere begintonen bij albumopener ‘…Of Your Fake Dimension’ tot de afsluitende titeltrack biedt de muziek van Com Truise de perfecte gelegenheid voor een hypnosesessie.

Verwacht veel lome bassen, een hoop melodieuze synthpop met hier en daar een vervormde vrouwenstem die wat door de muziek heen brabbelt. Gedurende het hele album weet de Amerikaan subtiel tussen donker en helder te schakeren, waardoor er een mooie sfeer ontstaat.

Iteration staat garant voor een muzikale trip en zou perfect de term sciencefiction-muziek als label opgeplakt kunnen krijgen. Het lijkt er op dat Haley binnen het gros van de artiesten met een voorliefde voor de jaren tachtig degene is die het als beste weet toe te passen. Voorlopig mag Com Truise daarom nog wel even in zijn spaceshuttle blijven doorvliegen.Dit had overigens zomaar de soundtrack van Blade Runner kunnen zijn.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Com Truise Label:Ghostly International
Chesnutt

Cody ChesnuTT - My Love Divine Degree Cody ChesnuTT verwierf in 2002 de nodige faam met z'n lofi soulalbum The...