RECENSIE: Money & The Man - Riddles

Money
recensie cijfer 2017-07-10 Een dikke plak vinyl ploft hier op de deurmat, heel goed verpakt uiteraard. Het is de nieuwe EP Riddles van Money & The Man. Deze gaat vergezeld van een gebruikelijk begeleidend schrijven maar ook van een stapeltje bankbiljetten. Bij nadere bestudering kan de nieuwe Technics platenspeler weer afbesteld worden, want op de biljetten prijkt het portret van het duo zelf. Ze weten in ieder geval goed hoe je op kan vallen binnen het grote aanbod van recensiemateriaal.

Gitarist Henk Wesselink en drummer Ymte Koekkoek uit Zwolle speelden vijf bluesrocknummers van het vuigste soort in voor deze EP. Ze werden opgenomen door DeWolff’s Pablo van der Poel in zijn analoge Electrosaurus studio’s, wat erg goed uitpakt. Het geeft de muziek het juiste geluid mee en het klinkt daardoor erg vet en rauw. Zo opent de plaat met een onvervalste old school bluesriff in ‘5’s & 6’s’ en kent ‘Once Was A Man’ een heerlijk lome uitvoering.

In een tweemansformatie kunnen de muzikanten elkaar veel ruimte geven, maar ligt ook eenvormigheid en herhaling op de loer. Dit weet het tweetal goed op te vangen door knap binnen de nummers te variëren zoals op ‘Good Excuse’ waar de gitaar catchy en luchtig in het couplet speelt, maar zwaar en venijnig in het refrein. In ‘25th Century Breakdown’ is er juist wat meer tijd voor een uitgebreide gitaarsolo, terwijl de drums dit fraai opvullen. Ook de songteksten zijn niet de standaard bluesthema’s, maar gaan over de grote vragen in het leven. Of zoals in het afsluitende titelnummer gezongen wordt: “This life is full of riddles that I don't understand”.

Money & The Man is een duo wat je goed in de gaten kunt gaan houden, want met een sterke combinatie van gruizige garageblues en overtuigende teksten, weet het tweetal erg goed voor de dag te komen en weten ze ook zonder fraaie verpakking op te vallen. Wie weet kunnen ze daarmee nog wel eens ver gaan komen, al zullen ze zich dan niet tot vinyl moeten beperken, hoewel daarop hun muziek wel het meest tot zijn recht komt.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Money & The Man Label:This Could Be Your Music Label
Cover Bell X1 - ARMS

Bell X1 - ARMSHet laatste wapenfeit van het Ierse Bell X1 is inmiddels alweer vier jaar...