RECENSIE: Loïc Nottet - Selfocracy

Nottet
recensie cijfer 2017-06-29 Het belangrijkste thema op de debuutplaat Selfocracy van Loïc Nottet is een wereld die wordt gedomineerd door ego’s. Het opening– en titelnummer vertelt dan ook op dramatische wijze het verhaal dat we niet te veel in de spiegel moeten kijken. Voor zijn debuut werd Nottet – die in 2014 deelnaam aan de Belgische variant van The Voice (en tweede werd) – bijgestaan door drie producers en de manager van Stromae. In 2015 was hij ook de Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival in Wenen.

Voor zijn eerste plaat wilde Nottet graag met iets persoonlijks komen. Na zijn optreden op het songfestival vond hij het tijd om zich van die performance los te maken en zich te focussen op zijn debuutplaat. De kenmerkende energieke zang die ook op ‘Rythm Inside’ te horen is, is ook op Selfocracy prominent aanwezig. Die stem zorgt voor de nodige dramatiek, maar tegelijkertijd klinkt het geheel ook vaak schreeuwerig. ‘Team8’ en eerste single ‘Million Ways’ zijn makkelijke popliedjes die niet helemaal verkeerd wegluisteren, maar hier en daar ook geforceerd klinken. Dat laatste nummer werd overigens een dikke hit in zijn thuisland.

Variatie is niet echt van toepassing op Selfocracy. Het tempo van de nummers mag dan wel variëren, maar de zang is op elk nummer hetzelfde. Nagenoeg elk nummer wordt met een stampende beat omlijst, of met een powerballad-achtige aanpak benadert. Zo duurt de drie kwartier die Selfocracy in beslag neemt toch wel een beetje lang. De Vlaamse artiest wijkt daarnaast niet af van zijn thema, want slotnummer ‘Mirror’ gaat verrassend genoeg weer over het ego. Albums hebben wel vaker een thema, maar hier wordt de thematiek eenzijdig en met flauwe teksten toegepast. Hier is afwisseling wederom niet aan de orde. Aan Loïcs populariteit zal het vast niet liggen, maar dat maakt de muziek op Selfocracy nog niet per definitie geweldig.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Loïc Nottet Label:Epic
Cover Robert Cray - Robert Cray & Hi Rhythm

Robert Cray - Robert Cray & Hi Rhythm Robert Cray werd geboren in 1953 in Georgia en zijn vijfde studioalbum...