RECENSIE: PWR BTTM - Pageant

PWR BTTM
recensie cijfer 2017-06-22 Prima tweede album van dit powerpopduo uit New York, met duidelijke verwijzingen naar zowel 70’s glamrock van Marc Bolan als 90’s punkpop van Blink 182. De flamboyante Liv Bruce en Ben Hopkins vormen PWR BTTM, de afkorting voor power bottom. Deze naam is een uitdrukking uit de gayscene, die refereert aan de “ontvangende” partner die (desondanks) toch een dominante rol speelt. De geaardheid van de heren is hiermee ook gelijk duidelijk. Hun homoseksualiteit dragen ze zonder terughoudendheid uit. Uitgedost in jurken met felle kleuren en over the top make-up breken ze een lans voor de lgbt-gemeenschap.

Terug naar de muziek. Dertien korte nummers, allen onder de drie minuten. De lekker stevig uitgepakte opener ‘Silly’ brengt je in de juiste stemming. Het vervolg is een afwisselend geheel van overwegend goed in het gehoor liggende songs, van rock tot ballad, subtiel tot bombast. Het album kent hoogte- noch dieptepunten en is goed in evenwicht. De composities zijn niet per se origineel, je krijgt regelmatig een flashback, zoals bij het intro van ‘Silly’ (’Thunderstruck’!). Tekstueel politieke statements afgewisseld met persoonlijke overpeinzingen, uiteraard in de hier bovengenoemde culturele context.

De groei die PWR BTTM ten opzichte van het debuutalbumUgly Cherries laat horen geeft aan dat we nog niet van ze af zijn. Daar moet wel een voorbehoud op gemaakt worden. Hopkins is vorige maand aangeklaagd wegens verkrachting. Diverse optredens werden afgelast en het management trok de handen af van het duo. Het is nog onduidelijk hoe dit verder zal lopen, zeker is dat hun positie als voorvechters van de lgbt-gemeenschap niet meer serieus zal worden genomen.
Recensent:Michiel van den Dorpel Artiest:PWR BTTM Label:Big Scary Monsters
Cover The Balkun Brothers - Devil On TV

The Balkun Brothers - Devil On TVLaat je niet misleiden door de bandnaam van de Balkun Brothers . Ze spelen...