RECENSIE: XBOX 360 - Crackdown

Crackdown cover
recensie cijfer 2007-03-12 Sandbox games, we worden er bijna mee dood gegooid. Maar de Xbox360 heeft met Saints Row inmiddels een vrij goede vervanger voor GTA, dus heeft Crackdown eigenlijk wel wat te zoeken op de Xbox 360? Daar kunnen we heel kort over zijn, namelijk: JA!

Want ondanks dat Crackdown te catagorizeren valt onder de noemer 'sandbox' game is het voornamelijk het 'freeroaming' element uit de sandbox games wat Crackdown heeft. Je kan namelijk met jouw character (een van de paar bespeelbare personages, dus niet zoals in bijvoorbeeld Saints Row helemaal zelf naar je eigen beeld aan te passen) door een groot landschap heen en je voortbewegen per voet of auto (van iemand anders).

Marvel heroes
Er zit echter wel een groot verschil tussen de GTA/Saints Row spellen en Crackdown. GTA en Saints Row draaien voornamelijk om het leven op de straat, met gangsters, pimps en hoertjes. Niet alleen speelt Crackdown zich af in de toekomst, waar je de controle krijgt over een genetisch gepimpte super politieagent, maar ook speelt Crackdown zich veel meer af door de lucht van het spel omdat je met je superkrachten als een ware superheld door de lucht kan springen.

Dit Marvel gevoel word versterkt door de graphics. Over het 3d beeld heen ligt een zogenaamde cartoon-shade (denk aan de first person shooter: XIII), waardoor je meer het gevoel krijgt je een weg te banen door een stripverhaal. Ook het hebben van bovenmenselijke krachten zal aan dit Marvel gevoel bijdragen.

Orbs
Tijdens het spelen van Crackdown kan je je personage 'upgraden' door het verzamelen van Orbs. Deze orbs liggen verspreid door de stad, zijn te verdienen tijdens speciale 'races' en komen vrij na het uitschakelen van 'bad guys'. Orbs zijn er in verschillende kleuren, zo heb je bijvoorbeeld groen die je behendigheid verbeteren (deze zijn te verkrijgen op daken, bij sprint/spring races waarbij je als een ware Spiderman door de stad heen springt en bij het neerschieten van tegenstanders van grote afstand). Zo heb je ook blauwe orbs die vrijkomen uit dode bad guys wanneer je deze hebt neergeschoten, heb je ze neergetrapt dan komen er gele orbs vrij, deze verbeteren je 'strength' en ga zo maar door.

Het upgraden van je personage heeft ook echt impact op de game. Want als je behendigheid een aantal levels hoger is, dan kan je veel hoger springen en veel sneller rennen. Win je veel auto races of heb je de meeste bad guys aangereden met een voertuig dan zullen de voertuigen ook veel beter reageren op jouw besturing.

Jammer
Toch kent het spel wat minpuntjes. Grote minpuntjes. Het spel is over het algemeen vrij onduidelijk. Je kaart (in andere freeroaming games toch wel een van je belangrijkste wapens op het gebied van de weg vinden) is bijvoorbeeld ontzettend onduidelijk en is helemaal niet van af te lezen waar je bent (alleen globaal) en hoe je moet rijden om ergens te komen.

Ook qua soundtrack stelt Crackdown zwaar teleur. De GTA games hebben de reputatie te barsten van de (soms hippe) muziek, maar in Crackdown lijkt dat geen prioriteit te hebben. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat je vanwege je superkrachten toch weinig in een auto zit.

Maar het jammerst van alles is toch wel de gameplay/storyline van Crackdown, want ondanks dat het lekker wegspeelt is de diversiteit ver te zoeken. Het enige wat je eigenlijk hoeft (en kan) doen is het uitschakelen van een x aantal eindbazen en that's it. Voordat je deze bazen om zeep kan helpen moet je je eerst een weg banen door een leger van bad guys alvorens je een van de eindbazen (kingpins) kan uitschakelen.

Gaaf
Ondanks deze minpunten is Crackdown zeker geen slecht spel, integendeel. Crackdown ziet er namelijk niet alleen geweldig uit, maar zal je ook zeker wat uurtjes zoet houden. Ondanks dat het spel in verhouding vrij gemakkelijk uit te spelen is, is de replay waarde van dit spel erg hoog.

Een echte GTA cloon kan je het ook niet noemen, ondanks dat de vergelijking er toch wel is, is Crackdown toch meer een arcade actie shooter, met daarin een freeroaming element. Eigenlijk is Crackdown de perfecte combinatie tussen GTA en spellen als Syphon Filter (kent u die nog?). Oftewel: Geweren laden en knallen met die hap!
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:XBOX 360 Label:Microsoft Xbox
Within Temptation - Heart of

Within Temptation - The Heart of Everything Within Temptation is in korte tijd uitgegroeid tot Nederlands bekendste...