RECENSIE: She-devils - She-devils

She-Devils
recensie cijfer 2017-07-27 Een eerder uitgebracht EP-tje van She-Devils deed vorig jaar weliswaar niet heel veel stof opwaaien, maar de roep om meer was dusdanig motiverend voor dit duo dat er toch maar serieus werd nagedacht over een vervolg. Zangeres Audrey Ann Boucher en toetsenist/gitarist/ geluids-tovenaar Kyle Jukka zijn afkomstig uit Montreal, maar lijken zo te zijn weg gelopen uit de setting van Andy Warhol’s Factory. Beiden hebben duidelijk niets met de huidige stand van zaken in de muziek. Liever produceren zij iets dat doet terugverlangen naar een tijd waarin alles veel eenvoudiger en ook onschuldig leek. Dat zijn precies de twee speerpunten die zo duidelijk zijn waar te nemen op dit album. Een combinatie van kunst en kitsch maar dan wel zo zoet als bubblegum. Met een minimalistische aanpak waarin diverse psychedelische soundscapes zitten verwerkt proberen zij het publiek te triggeren. Dit is tevens het duivelse kantje in het geluid van She-Devils. Het is daarnaast ook nog de performance die dikwijls voor enige commotie zorgt.

Eerder dit jaar werd She-Devils uitgenodigd voor het London Calling Festival, een showcase voor bands uit de hele wereld. Echt baanbrekend bleek het optreden van de duiveltjes niet te zijn, maar de getuigen in Paradiso raakten toch wel onder de indruk van die indringende blik, en vooral de prachtige ogen van de zangeres. En jaren zestig beats zoals op ‘Hey Boy’ of ‘Darling’. Als een Nancy Sinatra die onder invloed is geraakt van een acid-trip, zo klinken de bedwelmende vocalen van Boucher, terwijl ze de luisteraar op een zwevend ritme hypnotiseert in ‘Blooming’, ‘The World Laughs’ en ‘You Don’t Know’.

Tot hier zijn de She-Devils goed bezig maar tegelijkertijd is het probleem dat de luisteraar niet meer ontwaakt uit de merkwaardige roes die na enige tijd zelfs echt op de zenuwen gaat werken en tot verveling leidt. De twee krijgen de boel niet meer op scherp. Het lijkt ergens te blijven hangen en dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest. Terug gaan naar de eenvoud was in dit geval beter geweest.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:She-devils Label:Secretly Canadian
Cover Jane Weaver - Modern Kosmology

Jane Weaver - Modern KosmologyHet is schandalig dat we in Nederland, tot nu toe, maar zo weinig horen van...