RECENSIE: Jakuzi - Fantezi Müzik

Jakuzi
recensie cijfer 2017-08-11 Turkse muziek, de gemiddelde lezer komt waarschijnlijk niet verder dan Tarkan en Jakuzi zal vooral aan een warm bubbelend bad doen denken. Geen schande. Veel verder dan de kleurrijke bandcamp-pagina van het duo en label City Slang, die het debuutalbum Fantezi Müzik released, komen wij ook niet. We moeten het doen met het schijfje en Google-Translate, want de Turkse woordenschat van ondergetekende valt op een hand of zes te tellen.

De naam van het debuutalbum komt van de populaire arabesque folkmuziek. Jakuzi, bestaande uit zanger Kutay Soyocak en bassist/toetsenist Taner Yücel, trekt die folkmuziek een lo-fipopjasje aan, waar ze stijlen als postpunk, krautrock en disco in verweven. Denk daarbij aan namen als Depeche Mode, David Bowie, Joy Division en Tame Impala, zo maken opener ‘Geriye Dönemiyor’ en ‘Istedigin Gibi Kullan’ goed duidelijk.

Jakuzi is een exponent van de undergroundscene van Istanbul. Daarbij geldt dat de muziek van het duo niet is wat wij, en hun landgenoten met ons, in eerste instantie verwachten van een band uit Turkije. Waar de heren hun roots hebben liggen in de garage en punkrock, willen ze met Jakuzi de aandacht vestigen op de vroege wave-bands, die aantoonde dat emotionele songs ook dansbaar kunnen zijn en dat opgewekte muziek niet meteen domme, dertien in een dozijn teksten hoeft te bevatten.

De albumhoes maakt duidelijk dat het duo van die tegenstelling houdt. Een ietwat dikke getatoeëerde man met een leren bivakmuts, waar de snorharen net onder vandaan kruipen, biedt een flink contrast met de achtergrond, en meer nog met de rozensjaal. Het past perfect bij het meeslepende ‘Bir Düsmanim Var’ dat eerder romantisch klinkt dan vijandig, zoals de titel suggereert. Dit wordt kracht bijgezet door de zwoele saxofoonsolo. Zo horen we elf synthpoptracks die zelden “down” klinken, terwijl het toch vooral hartzeer en relatieperikelen zijn die worden bezongen. Maar ook liefde voor een transgender (‘Lubunya’), niet bepaald het gemakkelijkste onderwerp.

Opvallend genoeg slagen de heren er in om de taalbarrière te laten vervagen. De lage zangstem van Kutay weet de emotie van de thema`s goed over te brengen, de muziek van Taner helpt hier ondanks het contrasterende karakter bij. ‘Lubunya’ is bijvoorbeeld een overduidelijke liefdesverklaring, terwijl de postpunk van ‘Üstüme Gelme’ juist weer het gevoel van de titel (give me a break) geeft. Wanneer Kutay op ‘Belki De Sen Haklisin’ bezingt dat de ander misschien wel gelijk heeft, klinkt hij alsof hij zich heeft overgegeven aan de situatie en als hij het even allemaal niet meer weet hoor je dat duidelijk terug (‘Koca Bir Sacmalik’). Waar de meest tracks wat dromerig zijn, gaat Jakuzi er uit met een ontzettende knal in de vorm van ‘Yine Ayni Seyi Yaptim’, waar de drums er flink op timmeren en er naar een rauwe climax wordt gewerkt. In tegenstelling tot de betekenis van de titel, vervalt Jakuzi hier juist niet in hetzelfde patroon.

Fantezi Müzik is een verfrissende debuutplaat die zeker voor liefhebbers van synthpop en eerdergenoemde bands als verplichte kost moet worden gezien. Een onverwacht pareltje!
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Jakuzi Label:City Slang
Cover Mayra Orchestra - Oracle