RECENSIE: Ryan Adams - Prisoner

Adams
recensie cijfer 2017-03-14 Prisoner is alweer het zestiende album van rootsrocker Ryan Adams. In 2015 verraste de zanger vriend en vijand met een akoestisch coveralbum gevuld met Taylor Swift nummers, nu horen wij hem weer op traditionele wijze. Na de akoestische benadering is het fijn om Ryan Adams meer energiek bezig te zien.De combinatie van folk, country en rock doet sterk denken een Bruce Springsteen. Prisoner houdt het midden tussen ‘Nebraska’ en ‘Born In The USA’.

Dat gebeurt gelijk goed met stadionrocker ‘Do You Still Love Me?’. Op volle vaart gaat het album van start. De gitaar knalt en het orgeltje jankt heerlijk tussen de noten door. Ryan Adams schreeuwt zijn liefdesverdriet uit. Vervolgens wordt het gas iets teruggenomen, maar blijft de swing er wel heerlijk in.Tijdens ‘Haunted House’ doet Ryan Adams wederom aan Springsteen denken. Dit keer is het de Springsteen als verhalenverteller. Het nummer heeft een kalm akoestisch ritme, aangevuld met een stukje steelgitaar. Adams beschrijft een drugspand. Net zo degelijk is ‘Breakdown’. Dit liedje zoekt het in de traditionele folk. Doordat er een elektrische gitaar met psychedelische effecten doorheen jengelt, krijgt het nummer een modern gevoel.

Met Prisoner levert Ryan Adams weer een mooi album af. Er is slechts één minpuntje. De Amerikaan tipt tekstueel nergens aan Springsteen. Hij schrijft korte coupletten en gaat beperkt de diepte in. Prisoner is daarmee een album dat het vooral van de arrangementen en rauwe stem van Adams moet hebben. Dat is genoeg om urenlang van te genieten. Zoals veel in het oeuvre van Ryan Adams is het echter de vraag of dit een album geworden is dat over een paar jaar snel opgezocht gaat worden. Het lukt de muzikant op zijn zestiende plaat niet om een eigen ´Born In The USA´ op te nemen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Ryan Adams Label:Blue Note
Cover David Bowie - No Plan

David Bowie - No PlanDe meeste muziekliefhebbers kijken met weinig plezier terug op 2016....