RECENSIE: Picidae - It`s Another Wor d

Picidae
recensie cijfer 2017-04-02 Picidae is de Latijnse naam voor een groep vogelsoorten waar ondermeer de specht toe behoort. Een passende naam voor een tweetal artiesten waarvan de nummers klinken alsof ze diep in een Scandinavisch bos zijn opgenomen. Sigrun Tara Øverland vormt samen met Eirik Dørsdal een duo dat intieme liedjes met behulp van onder anderen een lier, een harp en een aantal trompetten omvormt tot kleine audiosprookjes. It's Another Wor d is op veel vlakken interessant en vindingrijk, maar al met al weinig meeslepend.

De Noorse Øverland werkt voor dit project dus samen met Eirik Dørsdal, een andere multi-instrumentalist. De verscheidenheid aan instrumenten die ze hier gebruiken kleuren het geluidspallet zeer bescheiden in. Een zachte trompet hier, een beetje harp daar, overal op It’s Another Wor d is er een duidelijk gevoel voor compositie en aankleding te horen. Deze aanpak werkt als presentatieschaal voor de stem van Øverland, die ver vooraan in de mix is gezet. Nu is er absoluut niks mis met haar stem, integendeel zelfs, maar de teksten die voor het album geschreven zijn brengen bar weinig interessants ter tafel. De twee muzikanten doen alles om de sprookjesachtige sfeer perfect op te bouwen maar vertellen vervolgens geen interessante verhalen.

Dat is jammer, wat het is eigenlijk het enige wat It’s Another Wor d ervan weerhoudt een erg sterk en onderscheidend album te worden. De unieke instrumenten die liefdevol en met veel gevoel voor sfeer ingespeeld worden door Øverland en Dørsdal vormen de perfecte lijst voor deze elf songs, maar de basis ontbreekt. Nergens in de teksten springen er memorabele zaken uit, nergens verrast Øverland in positieve zin. De stemvervormingen die het album openen en afsluiten vallen op, maar niet in het duo’s voordeel.

Picidae toont veel vernuft in het bouwen van sfeer en gebruikt een aantal instrumenten op een zeer interessante manier. Voor wie bereid is genoegen te nemen met een album dat gewoon heel prettig in het gehoor ligt is dit wellicht genoeg en kan It’s Another Wor d tevreden stellen. Voor de rest blijft er een gebrek aan krachtige liedjes over. Een prachtige verpakking voor een matig cadeau.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Picidae Label:Pias
Cover Gjermund Larsen Trio - Salmeklang

Gjermund Larsen Trio - SalmeklangHet weidse en prachtige Noorse landschap nodigt uit tot het maken van muziek...