RECENSIE: Joey Negro - Electro

Negro
recensie cijfer 2017-05-15 Het is apart om in 2017 een plaat te recenseren die vol staat met disco en retrolectro uit de jaren ’80. Een stukje historie is natuurlijk nooit verkeerd, maar het elektronica landschap heeft in de tussentijd wel flink wat veranderingen aangenomen. In de jaren ’80 mixte Dave Lee (alter ego Joey Negro) voornamelijk soul, disco, en funk aan elkaar en dit album is daarom meer een verzameling favorieten dan een originele plaat. First and foremost een trip terug naar de jaren ’80, dus. Allereerst rijst bij uw recensent dan ook de vraag: waarom moet hier geld aan verdiend worden? Een kanttekening: de plaat wordt dan ook gerecenseerd anno 2017.

Opener ‘Al Naafiysh (The Soul)’ van Hashim laat bij de eerste tonen dan ook horen waar het op deze plaat vooral om draait: upbeat, zweverige, en met veel herhaling teweeg gebrachte synthesizer gevulde disco. Het geluid van een scratchende LP. Lang uitgesponnen segmenten zonder echte climax. Alles passeert de revue op deze plaat, en dat is kenmerkend. Daarom dus ook een échte verzamelaar. Een hoogtepuntje vindt men in ‘The Smurf’ van Tyrone Brunson, wat fris begint en bij de eerste tonen doet denken aan een remix aan de hand van Oliver. Een langzame opbouw met een bas, synthesizer, en veel loops werken uiteindelijk toe naar een vermakelijk stukje disco. Niet zo gek dat het in Grand Theft Auto: Vice City terecht kwam.

Zo zijn vrijwel alle nummers op de verzamelaar: retro, met zweverige en zwoele synthesizer-effecten, en een tempo wat goed dansbaar is. Ook stemvervormingen ontbreken niet, en dompelen je écht goed onder in de jaren ’80, maar helaas wordt het nergens écht spannend. Het album doet wat dat betreft niks af aan de beleving en voelt bij vlagen dan ook echt als de jaren ‘80. De nummers zijn stuk voor stuk uitgekozen door de heer Lee, en liefhebbers zullen hier dan ook wel een fijne luisterbeurt aan hebben, maar het album was naar onze mening beter geweest als openbare playlist of download. Een soort ‘door de liefhebber, voor de liefhebber’?
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:Joey Negro Label:V2 Records
Cover Buzzcocks - Time`s Up

Buzzcocks - Time`s UpIn oktober 1976 namen de Buzzcocks in de Revolution Studios in Stockport...