RECENSIE: Het Zesde Metaal - Calais

Zesde Metaal
recensie cijfer 2017-03-16 In thuisland België is Het Zesde Metaal inmiddels uitgegroeid tot een instituut. Hun nummer ‘Ploegsteert’ werd afgelopen december door de luisteraars van Radio 1 zelfs verkozen tot beste Belgische nummer aller tijden. In Nederland kennen we de groep rond zanger/gitarist Wannes Capelle toch vooral van de keren dat ze het voorprogramma verzorgde voor Roosbeef, een band waar Capelle ook een tijdlang deel van uitmaakt. Met het vijfde album Calais en een bijbehorende clubtour wordt voor het eerst serieus het vizier op Nederland gericht.

Het zesde Metaal was aanvankelijk een project met wisselende muzikanten, met Capelle als enige constante factor. Tegenwoordig is het echter een echte band, met naast Capelle Filip Wauters, Robin Aerts, Tim van Oosten en Tom Pintens. De laatste twee spelen ook in Roosbeef en Tom Pintens zat vroeger ook in Zita Swoon. Daarnaast zijn er op Calais verschillende gastmuzikanten te horen, waaronder Koen Wauters (Clouseau), Johannes Verschaeve (The Van Jets) en Lara Chedraoui (Intergalactic lovers).

Capelle, die naast muzikant ook schrijver, acteur, godsdienstwetenschapper en ex-triatleet is, laat zich op Calais van zijn meest geëngageerde kant horen. Dit uit zich onder meer in het titelnummer, dat verhaalt over de ellende in het vluchtelingenkamp nabij Calais. Voor West-Vlaming Capelle speelt dit zich zo’n beetje om de hoek af en hij vond dat hij zich er dus over moest uitspreken. Ook in de single ‘Naar De Wuppe’ horen we een zeer betrokken Capelle. Het nummer gaat erover dat alles nog niet “naar de wuppe” (oftewel naar de klote) is, maar tussen de regels door horen we toch de zorgen: “En de aarde warmt op, maar de wereld verkilt. Naar de Ardennen aan de zee, dat hadden we toch altijd gewild?”

Andere hoogtepunten op Calais zijn het prachtig melancholische ‘Onderbemand’ en ‘Nie Gezond’, een nummer met een lekker jaren ’80 synthesizertje. Het allermooiste nummer is echter de afsluiter ‘Achter Zoveel’. Deze song begint verstild, maar bouwt mooi op naar een wat steviger einde.

Natuurlijk ligt bij geëngageerde Nederlandse teksten altijd het gevaar op loer dat het kleinkunst wordt, maar die valkuil ontloopt Het Zesde Metaal knap. De muziek is rijk, maar vrij ingetogen en melancholisch. Samen met het mooie West-Vlaamse accent van Capelle levert dit muziek op van grote schoonheid.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Het Zesde Metaal Label:Unday
Jett

Jett Rebel - Super PopDrie albums in één jaar. Dat was de doelstelling die Jett Rebel zichzelf...