RECENSIE: Tori Amos - Boys For Pele - 20th Anniversary Edition

Amos
recensie cijfer 2017-02-11 Vijfentwintig jaar geleden bracht de Amerikaanse singer-songwriter Tori Amos haar eerste soloplaat uit. Met het nummer ‘Cornflake Girl’ scoorde ze in 1994 een grote hit. Twee jaar later verscheen haar derde album Boys For Pele, dat onlangs in een 20th Anniversary Deluxe Edition verscheen. Voor de gelegenheid werd het originele album geremasterd en voorzien van een tweede cd met uniek bonusmateriaal.

Boys For Pele betekende voor Tori in 1996 een omslagpunt, waarbij ze het roer behoorlijk omgooide ten opzichte van de eerste twee platen. Naast het feit dat ze het album zelf produceerde, nadat haar relatie met de co-producer van haar eerder werk was stukgelopen, koos de zangers namelijk ook voor een muzikale koersverandering. De teksten werden persoonlijker en de begeleiding werd soberder, experimenteler en minder poppy. Hierdoor wordt Boys For Pele nog steeds als haar meest complexe album beschouwd. Toch werd de plaat internationaal een groot succes en leverde het maar liefst vijf singles op, te weten ‘Professional Widow’, ‘Caught In A Little Sneeze’, ‘Hey Jupiter’, ‘Talula’ en ‘In The Springtime Of His Voodoo’. Deze nummers klinken twintig jaar later nog steeds relevant en vormen samen met ‘Father Lucifer’ de hoogtepunten.

Het centrale thema op de plaat vormt de mythologie rond de Hawaiiaanse vulkaangodin Pele. In haar teksten rekent de zangeres af met de foute mannen in haar leven en is ze op zoek naar de vrouw in zichzelf. Doordat de meeste liedjes slechts door piano en klavecimbel worden begeleid, klinken deze ingetogen en intiem.

De opnamesessie van Boys For Pele leverde maar liefst 35 liedjes op, waarvan een aantal als b-kant van de eerdergenoemde singles verscheen. De meeste van deze nummers staan op de bonus cd, die in totaal eenentwintig nummers bevat. Daarnaast is een aantal demoversies, liveversies van eerdere liedjes, mixversies en niet eerder uitgebracht materiaal opgenomen. Door het verschil in karakter van het bonusmateriaal klinkt de tweede cd minder samenhangend en intiem als het originele album. Zo klinkt de mix van Armand van Helden van ‘Professional Widow’, die Tori in Engeland een nummer één hit opleverde, anno 2017 toch wel erg gedateerd. De vier niet eerder uitgebrachte liedjes vormen een zeer aangename toevoeging. Met name het krachtige ‘To The Fair Motormaids Of Japan’ springt eruit en roept de vraag op waarom dit nummer niet op de reguliere cd verscheen. Een ander hoogtepunt is de M&M mix van ‘Talula’, dat het origineel net iets meer pit geeft.

Boys For Pele: 20th Anniversary Deluxe Edition geeft een goed overzicht van een productieve en experimentele periode van Tori Amos, die een keerpunt in haar muzikale carrière betekende. Na twee decennia klinkt de plaat nog steeds actueel en bewijst daarmee terecht in het rijtje van klassiekers thuis te horen. Het bonusmateriaal haalt niet altijd het niveau van de originele cd en is, zoals met vrijwel alle jubileumalbums het geval is, vooral interessant voor de fans.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Tori Amos Label:Rhino
Cover The Weeknd - Starboy

The Weeknd - StarboySingle ‘Starboy’ is de grootste hit van de Canadese muzikant The Weeknd tot...