RECENSIE: Orphaned Land & Amaseffer - Kna'an

Orphaned
recensie cijfer 2016-11-25 Dat Orphaned Land en Amaseffer ooit samen iets zouden gaan opnemen kon niet uitblijven. Orphaned Land zanger Kobi Farhi was ooit al eens te horen op Slaves For Life van Amaseffer. Nu is het dan zover dat Farhi en Erez Yohanan van Amaseffer een conceptalbum hebben geschreven. De basis van het conceptverhaal komt van ene Walter Wayers die een modern toneelstuk schreef over het Bijbelse verhaal dat handelt over Abraham in het land van Kanaän. Er moest nog een soundtrack komen en de man vond in de twee Israëliërs de perfecte combinatie om dit te componeren. Zo werd dus Kna’an geboren.

De uitvoering van de muziek is vooral verzorgd door de leden van Orphaned Land. Liefhebbers van die band moeten er wel rekening mee houden dat het geheel wat rustiger is dan we gewend zijn van de Israëlische metalband, maar als we de rustige kanten van Orphaned Land in gedachte nemen en daar op voortborduren dan komen we bij dit project uit. De dertien vrij korte nummers bevatten vanzelfsprekend veel Oosterse ingrediënten, maar ook horen we zeer regelmatig zware gitaren scheuren.

Uiteraard horen we veel van Kobi Farhi die met zijn donkerbruine stem de Hebreeuwse teksten aan ons toevertrouwd en daarnaast ook hier en daar zijn verhalende fluisterzang laat horen. Grunten doet hij echter niet, dat past ook niet in het geluid van dit werkstuk. Doordat het album in feite een verkapte soundtrack betreft, is ook het resultaat wat wisselvallig. ‘The Burning Garden – Sarah And Hagar’ is het meest interessant. Dit prachtige doomnummer, met fraaie dameszang, is een van de hoogtepunten van de plaat. Het sterk ritmische ‘There Is No God For Ishma’el’ en een paar Oosterse metalhymnen zoals ‘The Angel Of The Lord’,’There Is No God For Ishma’el’, ’Akeda’ en ‘Fruits From The Different Trees’ hadden ook op de laatste Orphaned land plaat geen slecht figuur geslagen. Zonder de andere songs als gefröbel af te willen doen biedt de eerlijkheid te zeggen dat bij de akoestische werkjes soms de aandacht wat wegglijdt. Geeft niet, want wanneer je hier een beeld bij hebt komt het zeer waarschijnlijk heel anders over. Kna’an is dan ook een leuk tussendoortje met een aantal onderhoudende momenten, maar een echt consistent album is het ook niet.
Recensent:Jan Didden Artiest:Orphaned Land & Amaseffer Label:Century Media
Cover Cathubodua - Opus 1: Dawn

Cathubodua - Opus 1: DawnEcht vlotten wil het in België nog niet met de female fronted metal. Maar wie...