RECENSIE: Steve Vai - Modern Primitive/ Passion And Warfare 25th Anniversary Edition

Vai
recensie cijfer 2016-08-22 Eigenlijk is er helemaal geen tijd voor een introductie van Steve Vai want over zijn nieuwe album Modern Primitive/Passion And Warfare 25th Anniversary Edition is zoveel te zeggen dat alle ruimte nodig is.

Maar toch een kleine introductie van de meestergitarist. Vai geldt samen met Joe Satriani als een van de grootste gitaristen. Omdat Vai gitaar wilde leren spelen ging hij op 14-jarige leeftijd bij Satriani in de leer. Als jongetje maakte hij transcripties van Frank Zappa nummers en toen Zappa die onder zijn neus kreeg heeft hij Vai gevraagd bij zijn band te komen. Ook heeft hij vele gastoptredens verzorgd bij onder andere Alice Cooper en Motörhead en heeft hij bij Whitesnake Ad Vandenberg vervangen.

Snel door naar het album zelf. Het dubbelalbum duurt in totaal meer dan twee uur. Laten we beginnen met Modern Primitive. Deze tracks zijn niet nieuw maar nooit uitgebracht en stammen tussen de cd’s Flex-Able en Passion And Warfare. Het openingsnummer ‘Bop!’ is erg experimenteel van aard en lijkt erg op Zappa. Er zitten veel synthesizers in waar veel verschillende geluiden vanaf komen. Nummer twee van deze plaat heet ‘Dark Matter’ en is in vergelijking met het voorgaande nummer ook een stuk donkerder. De gitaarpartij is sterk aanwezig en de hardere drumpartij maakt het dreigender. Op ‘And We Are One’ wordt de gevoelige kant naar boven gehaald. Er is weinig poespas te horen en het wordt erg rustig gehouden. Maar dan komt het nummer ‘Lights Are On’ ten gehore. Wat is dit een kunstwerk als het om compositie gaat. Het gaat van de hak op de tak zonder dat het druk klinkt en er is werkelijk over elke noot nagedacht. Waarom lag dat zo lang op de plank? Wat een pareltjes staan er op dit album zeg, het is maar goed dat deze nummers alsnog met ons gedeeld worden.

Voor wie Passion And Warfare nog nooit heeft gehoord moet dat toch eerst doen. Het is een meesterwerk waar alles perfect in elkaar overloopt en de meester volgens vele critici hoger dan zijn hoogtepunt zat. Aan dit album zijn vier extra nummer toegevoegd die toentertijd zijn blijven liggen. De nummers sluiten naadloos aan op de rest, alsof ze er altijd op hebben gestaan. De eerste extra is ‘Lovely Elixer’ en ontpopt zich tot ware blues. De kriebels lopen over de rug. De twee afsluiters zijn ‘As Above’ en ‘As Below’ en sluiten heel theatraal af. Hierdoor krijgt het album natuurlijk een andere afsluiter. De originele afsluiter was ‘Love Secrets’ wat heel snel en donker was, dus op deze manier is er een andere draai gegeven aan het album.

Kortom, deze release van Steve Vai is een meesterwerk. Het zijn de twee uren die de albums samen duren zeker waard. Tip is wel dat als je Passion And Warfare nog nooit hebt gehoord je die eerst moet beluisteren zodat de ultieme belevenis beleefd kan worden.
Recensent:Ilse Croese Artiest:Steve Vai Label:Epic
Cover Milow - Modern Heart

Milow - Modern Heart Milow verrast ons keer op keer weer als hij een nieuwe plaat uitbrengt, en...