RECENSIE: Michele Stodart - Pieces

Stodart
recensie cijfer 2016-08-23 Ken je dat ontzettend sympathieke popbandje The Magic Numbers? De Britse band weet sinds 2005 altijd voor de dag te komen met ontzettend fijne popliedjes als ‘This Is A Song’, ‘You Never Had It’, ‘Love Me Like You’ en recenter ‘E.N.D.’. De band bestaat uit broer en zus Gannon en broer en zus Stodart, waarbij het laatste duo verantwoordelijk is voor de vocalen. Twee jaar geleden kwam de band met Alias, en daarnaast liet Michele Stodart in 2012 ook solo van zich horen. Met een volstrekt andere sound dan er bij The Magic Numbers te horen is. En zo zien we dat natuurlijk graag. Niet zoals zo vaak een bandlid wat exact hetzelfde naast het bandwerk gaat doen, maar ruimte zoeken voor een ei dat je niet kwijt kunt binnen de band. Zo ging Stodart op Wide-Eyed Crossing de country kant op.

Deze stap moet goed zijn bevallen, want Stodart brengt met Pieces een sterke opvolger. Wederom is er geen plaats voor springerige popliedjes, maar wel voor schitterende meeslepende ballads in de hoek van stemmige country met een bluesrandje. Perfecte muziek om je zielenpijn of hartzeer de vrije loop te laten. Michele Stodart heeft een vrij desolaat, melancholisch stemgeluid, daardoor voelen de songs op Pieces oprecht en eerlijk aan. Geen zangeres die teksten over leed van een blaadje oplepelt, maar een zangeres die de emotie van het liedje tot in het binnenste van haar ziel ervaart. ‘When Is It Over?’ voelt alsof het uit haar tenen komt, terwijl ze het ook klein kan houden op ‘Just Anyone Won`t Do’, dat wel tot de mooiste liedjes van het jaar kan worden gerekend. Haar stemgeluid klinkt hier een stuk warmer en naast de stemmige piano en strijkers valt de subtiel huilende slide gitaar op.

Maar hoe mooi en gevoelig de muziek op Pieces ook mag zijn, soms is het ook wel erg zwaar wat Stodart de luisteraar voorschotelt. Een song als ‘Something About You’ bijvoorbeeld, is intiem en ontroerend, maar door het droevige cellogeluid wordt het een hele zit. Daar moet je zin in hebben, en bovenal tegen kunnen. Geen liedjes voor de tere ziel dus. En dat is meteen wat dit schitterende album moeilijk maakt. Pieces is bijzonder stemmingsgevoelig en de kreet “het album luistert lekker weg” is al helemaal niet aan de orde. De liefhebber van de frisse, goed geluimde popliedjes van The Magic Numbers zit bij het solowerk van Michele Stodart verkeerd, maar als je ook maar enigszins gegrepen wordt door mooie liedjes met diepgang dan is Pieces verplichte kost.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Michele Stodart Label:One Little Indian Ltd
DiLego

Don Dilego - Magnificent Ram AEr zijn kelders vol albums waar je bij het bekijken van de hoes geen flauw...