RECENSIE: Will Butler - Friday Night

Butler
recensie cijfer 2016-09-05 Na het verschijnen van Reflektor is het al een tijdje rustiger rondom Arcade Fire. Muzikaal gezien dan, want frontman Win Butler en Règine Chassagne zette in 2015 hun eerste kind op de wereld en daarnaast liet Win zich met enige regelmaat gelden bij de NBA. En dan hebben we het nog niet over het opzetten van de muziekservice Tidal. Dat is echter voor de andere bandleden geen reden om stil te zitten, in ieder geval niet voor jongere broer Will Butler.
Zo componeerde hij samen met Owen Pallett de soundtrack voor de film Her, waarmee ze overigens een Acadamy Award nominatie in de wacht wisten te slepen. In maart 2015 verscheen ook zijn solodebuut Policy, waarop de multi- instrumentalist naar eigen zeggen wilde laten zien wat een brede muzikale smaak hij heeft. Daarnaast maakte Butler naar aanleiding van The Guardians “One-Week-Song-A-Day” project nog eens vijf songs.

Onlangs verscheen met Friday Night een live album dat werd opgenomen in Montreal en Chicago. Aan de hoes kun je zien dat Will Butler een veelzijdige, spontane spring in `t veld moet zijn. Dit beeld wordt vervolgens bevestigd door de sfeer van het album, de reacties van het publiek, maar ook zeker zijn eigen bijdrage tussen de muziek door. Alsof we Butler vooral niet serieus moeten nemen. Het is meteen waarom Friday Night zo`n ontzettend aanstekelijke plaat is. Het is geestig, spontaan en de spelvreugde spat er vanaf.

Om Butler nu weg te zetten als een clown, daarmee zouden we hem tekort doen. Natuurlijk de introductie door comédienne Jo Firestone en het overtuigende antwoord van het publiek zijn leuk, en ook de onhandigheid waarmee opener ‘Encore – Tell Me We`re All Right’ zijn weg zoekt is aandoenlijk en geestig, maar de overgave waarmee de band de garagerock van ‘Public Defender’ en de rootsrock van ‘Take My Side’ door de zaal jaagt is overtuigend. Om vervolgens met dezelfde overgave, maar minstens even zoveel lol het op Latijns- Amerikaanse leest geschoeide ‘Encore- Friday Night’ in je hoofd te proppen.

De tracklist van Friday Night bestaat naast werk van Policy, waarvan de John Lennon achtige ballad ‘Sing To Me’ een van de hoogtepunten vormt, uit vijf nieuwe tracks ‘Tell Me We`re All Right’, de titeltrack, ‘Sun Comes Up’, ‘II’ en ‘Public Defender’. ‘You Must Be Kidding’ en het avontuurlijke ‘Madonna Can`t Save Me Now’ uit het project van The Guardian complimenteren de lijst.

Natuurlijk sluimert hier en daar een stukje Arcade Fire door, zoals bij ‘Sun Of God’ waar je The Suburbs in hoort en aan ‘Something`s Coming’ schreven drummer Jeremy Gara en bassist Tim Kingsbury mee. Maar wat aan Friday Night uiteindelijk het meest opvalt, is dat Will Butler van vele markten thuis is en niet in een hokje moet worden gepropt. Van garagerock naar indiepop en van Americana naar donkere jaren `80 electro, Butler draait er zijn hand niet voor om. Het knappe is dat het allemaal lukt met een eigen geluid. Dat alles maakt van Friday Night een hele leuke frisse plaat.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Will Butler Label:Merge Records
Cover Michele Stodart  - Pieces

Michele Stodart - PiecesKen je dat ontzettend sympathieke popbandje The Magic Numbers? De Britse band...