RECENSIE: Jungle By Night - The Traveller

JBN
recensie cijfer 2016-06-23 Het lijkt nog maar kort geleden dat negen jonge tieners ietwat verlegen klaar stonden voor een optreden op het rondreizende theaterfestival De Parade in Amsterdam. Maar zodra ze hun instrumenten bespeelden ontpopten de knapen zich tot een showorkest met opzwepende afrobeat die onmogelijk te weerstaan was. Inmiddels is Jungle By Night een doorgewinterde band die binnen en buiten de grenzen grote menigtes aan het dansen krijgt en zijn een aantal van de bandleden afgestudeerd aan het conservatorium of gaan dat binnenkort doen. En alle ervaringen die ze ondertussen hebben opgedaan kun je terug horen op het nieuwe album The Traveller.

Op de vorige plaat was al te horen dat de band zich razendsnel ontwikkelt. Waar ze daarvoor nog redelijk trouw bleven aan de traditionele invulling van de muzikale genres die ze spelen, kon je op The Hunt al horen dat de muzikanten zich niet graag laten beperken en op zoek gaan naar nieuwe kruisbestuivingen. Op dit album is het ze definitief gelukt zich los te weken van de gebruikelijke invulling zonder die overigens geweld aan te doen. De basis is steeds exotische muziek als afrobeat, cumbia of ethiojazz, maar daar bovenop heeft de band zijn eigen geluid gebouwd en worden er vrolijk psychedelische, elektronische of hiphopinvloeden doorheen gegooid.

Vooral in het knettergekke nummer ‘Extortion’, dat klinkt als een op hol geslagen spelcomputer, laten de mannen alle houvast volledig los. Maar toch keren ze nog af en toe terug naar de geliefde afrobeat waarmee het allemaal begon, zoals in het rustige ‘Following A Broken Compass’. Tussen deze twee uitersten staan heerlijke groovende liedjes als het funky ‘The Ottoman Highlands’, het ritmische dansnummer ‘Polydans’ en het disco-achtige ‘Morning Stretch’. En ieder bandlid krijgt op de plaat alle ruimte om te laten horen wat voor geweldige muzikanten ze zijn geworden. Zo horen we knorrende bassen, spetterende blazers, explosieve drums en percussie, funky gitaren en buitenaardse toetsen.

Jungle By Night laat je smullen bij al dit fraais en met The Traveller vestigen ze definitief hun naam in dikke chocolade letters. Het mooie is dat ze met hun muziek en enthousiasme een jonge generatie aanspreken, die ook nog massaal naar hun optredens komt om een avond te dansen getuige de uitverkochte zalen bij hun huidige clubtour, waaronder poptempel Paradiso. Dit is een plaat die je meeneemt deze zomer, lekker cruisen op de cruise control met de swingende klanken van ‘Cruise Control’. Het zal er heet aan toe gaan op de festivals waar de groep gaat spelen.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Jungle By Night Label:V2 Records
Cover Hooverphonic - In Wonderland

Hooverphonic - In WonderlandRecensies van Hooverphonic zijn misschien wel de makkelijkste om te...