RECENSIE: Miss Montreal - Don`t Wake Me Up

Montreal
recensie cijfer 2016-06-26 Miss Montreal is al enkele jaren niet meer weg te denken uit de Nederlandse muziekwereld. De 31-jarige singer-songwriter bracht eerder dit jaar haar inmiddels al vijfde studioalbum uit, een bijzondere variant, want alle nummers zijn live met de band opgenomen. De reden hiervoor was volgens Sanne dat dan de emotie beter over komt, wat goed te horen is op nummers zoals ‘This Is What It Means’ en ‘Thank You’. Op deze laatste plaat, Don’t Wake Me Up geheten, staat een tiental liedjes die variëren van de welbekende Miss Montreal-festivalsound tot de eerdergenoemde zoektocht naar het emotionele.

Na een paar keer luisteren van het album springen een aantal nummers eruit ten opzichte van de rest. Een van die nummers is ‘House Upon The Hill’, een nummer geschreven met haar eigen huis in gedachten dat beschrijft hoe alles nog is zoals het jaren geleden was, alleen dat nu andere mensen een mening vormen over de singer-songwriter. Dat Miss Montreal nog altijd het beste presteert op festivals wordt ook op deze plaat niet onder stoelen of banken geschoven. Nummers als ‘Tic Toc’ en ‘Love You Now’ lijken gemaakt om op een zonnige namiddag voor een gigantisch publiek te zingen. De kroon wordt gespannen door ‘One Last Drink’, een track die letterlijk over dat ene laatste biertje op een festival gaat.

Naast het feit dat op Don’t Wake Me Up tien fijne, mooie en leuke tracks staan, is het spijtig dat een echte hit zoals ‘Hoe’ of ‘Wish I Could’ er niet tussen staat. Het nummer dat het meeste in deze richting komt is ‘Love You Now’, maar opvallend is wel dat bij dit nummer de sound opeens totaal anders is. We horen meer elektronische invloeden/instrumenten en dat wekt de indruk dat deze track toch iets meer geproduceerd is dan Miss Montreal probeert te laten overkomen.

Al met al moet gezegd worden dat het een fijne plaat is met nummers waar stuk voor stuk iets goeds voor te zeggen valt. Miss Montreal gaat deze zomer weer heel wat festivals af en er bestaat geen twijfel dat tracks van dit nieuwe album het daar heel goed gaan doen bij de duizenden festivalgangers.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Miss Montreal Label:8ball Music
Cover Admiral Freebee - Wake Up and Dream

Admiral Freebee - Wake Up And DreamMorricone-achtige tonen zijn te horen wanneer je de nieuwe Admiral Freebee...