RECENSIE: The 1975 - I Like It When You Sleep, For You Are So Beautiful Yet So Unaware Of It

1975
recensie cijfer 2016-04-12 The 1975,het kwartet uit Manchester dat voor een verrassing zorgde met hun debuutalbum in 2013. Het leek allemaal heel gemakkelijk te gaan, maar dat was zeker niet het geval. Geen label wilde de band tekenen, want elk nummer was te verschillend. Maar zoals zanger Matty Healy verklaarde: ‘Niemand luistert meer naar één soort muziek, dus waarom zouden we dan nog één soort muziek maken?’ Drie jaar later maakt de band dit duidelijk op haar tweede album I Like It When You Sleep For You Are So Beautiful Yet So Unware Of It. Healy moest eerst het gevecht met zichzelf overwinnen voordat dit album er kon komen, want hij zat flink in de knoop met zichzelf. Dit album zal dan ook alles van deze strijd verklaren: van liefdesverdriet tot zelfhaat.

Swingen zullen ze nooit verleren. In ‘Love Me’ maakt Healy meer gebruik van zijn talentvolle stem. Funky gitaarriedeltjes zorgen voor meer vernieuwing ten opzichte van het vorige album, dat voornamelijk gericht was op rock. Ze gaan met de tijd mee en maken meer gebruik van synthesizers. Zo ook in ‘UGH!’, waar er met verschillende geluiden wordt geëxperimenteerd. De soms wat platte tekst kan er voor zorgen dat ze niet serieus genomen worden. Desondanks zijn de meeste teksten zo diep, dat je gelijk empathie krijgt voor Matty en zijn strijd.

Een van de beste nummers van het album is ‘A Change Of Heart’. Een erg kalm nummer, waarin je voelt dat Matty wil veranderen als persoon. Het debuutalbum wordt even teruggehaald met bijna dezelfde regel tekst als in het nummer ‘Robbers’, namelijk ”you had a face straight from a magazine”. Iets waar de fans van zullen smullen. De track neemt ons mee naar het oude 1975, evenals het nummer ‘She’s American’. Hier zijn de drums weer duidelijk terug, versterkt door een terugkerend gitaardeuntje. En zoals overal, dat ijzersterke refrein.

Ook zijn er op het album ballads te vinden. ‘If I Believe You’ en ‘Nana’ zijn hier voorbeelden van, waar er meer tijd wordt genomen om de zinnen uit te spreken. In ‘Nana’ is de brok in Healy’s keel bijna te horen als hij het heeft over zijn overleden oma. De instrumentale nummers ‘Please Be Naked’, ‘Lost my head’ en de titeltrack, voegen niet allemaal evenveel toe. Het is leuk om te horen, maar dit had ook in één nummer samengevat kunnen worden.

Vrolijke nummers worden ook niet uitgesloten. ‘The Sound’ en ‘This Must Be My Dream’ zijn erg uptempo en hebben een sterke opbouw. De solo’s verrassen en maken de nummers compleet. Toch zijn de teksten niet altijd even luchtig, maar dit wordt volledig verdoezeld door de lekkere deuntjes.

Het lijkt wel alsof ze niet kunnen teleurstellen. I Like It When You Sleep For You Are So Beautiful Yet So Unware Of Itis met een diep achterliggend verhaal een erg sterk album. De ziel van de band is hier op een schijf gebrand en dat zal de luisteraar ook kunnen horen. Hoewel er veel verschillende nummers op het album te vinden zijn, blijft The 1975 toch zichzelf. Vier jongens uit Manchester die graag muziek maken, ongeacht wat anderen ervan vinden.
Recensent:Nadine Visser Artiest:The 1975 Label:Polydor
Cover Explosions in the Sky - The Wilderness

Explosions in the Sky - The WildernessDe muziek van Explosions In The Sky wordt vaak omschreven als dynamische,...