RECENSIE: Big Ups - Before A Million Universes

Big Ups
recensie cijfer 2016-04-25 Big Ups uit Brooklyn, New York slingert met Before A Million Universes haar tweede langspeler op de markt. Het kwartet maakt muziek die laveert tussen noiserock en (post)hardcore. In hun sound is een prominente plek ingeruimd voor de basgitaar en de drums. De ritmesectie vormt dan ook de drijvende kracht achter de meeste nummers. De songs hebben een mooie opbouw en veel dynamiek waarbij rustige intermezzo’s worden afgewisseld met heftige gitaarerupties. Zo ook de zang van frontman Joe Galaragga. Die gaat van praatzang tot screamo en alles wat daar tussenin zit. Dit alles zorgt voor een gevarieerd album.

Naast zanger Galaragga bestaat de band uit Amar Lal (gitaar), Carlos Salguero (basgitaar) en drummer Brendan Finn. In 2014 debuteerde de band met 18 Hours Of Static. Met deze tweede CD hebben de heren hun sound vervolmaakt. De muziek zit in de buurt van de (post)hardcore van Fugazi ten tijde van Repeater, de noiserock van Big Black, of de door de basgitaar voorgestuwde muziek van NoMeansNo. In die regionen horen de Big Ups thuis, zonder ze als kopie van deze bands weg te zetten.

Track nummer twee ‘Capitalized’ is een uptempo song die opent met een vet aangezet basintro. In het refrein gaan de heren lekker los. In de nummers ‘Feathers Of Yes’ en ‘Negative’ is de associatie met Fugazi het grootst en lijkt het zelfs even of Guy Picciotto himself een stukje meezingt. De coupletten van de song ‘Knight’ roepen de eigenzinnige gitaarsound (en zang) van The Ex in herinnering. Voor de titel van de plaat Before A Million Universes en slotnummer ‘Yawp’ hebben de heren zich laten inspireren door het werk van de 19e eeuwse, eveneens uit New York afkomstige, dichter Walt(er) Whitman. Dit heeft een fraaie plaat opgeleverd die zowel nieuwe muziekliefhebbers als liefhebbers die hun muzikale wortels in de jaren ’80 en ’90 hebben liggen moet aanspreken.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Big Ups Label:Tough Love Records
Cover Mount Moriah - How To Dance

Mount Moriah - How To DanceGegarandeerd dat als the powers that be van de muziekindustrie in een...