RECENSIE: Disco Ensemble - First Aid Kit

Disco Ensemble - First Aid Kit
recensie cijfer 2007-02-11 In Finland wordt het ’s winters koud. Heel erg koud. Bovendien schijnt de zon er een aantal maanden per jaar vrijwel niet. Er zijn veel manieren om je te vermaken als je verplicht binnen zit, één ervan is muziek maken. De vier heren van Disco Ensemble komen uit Pori – een klein plaatsje aan de westkust van Finland waar weinig te beleven valt - en stortten zich op jonge leeftijd al op de muziekinstrumenten. Ze worden vooral beïnvloed door Metallica en At The Drive-in. De naam is dus wat misleidend; dit is geen bandje om op te dansen. Een flink potje springen is meer op zijn plaats bij de punkrock van Disco Ensemble.

First Aid Kit is de tweede cd van dit Finse kwartet, de twaalf nummers zijn samen goed voor 50 minuten luisterplezier. De band maakt met het eerste nummer ‘This Is My Head Exploding’ duidelijk dat ze absoluut niet lijken op de gothic rockbandjes waar Finland bekend om staat. Het is een klassiek punkrock nummer; tempo, drums, gitaren en stem – alles klopt. Het daarop volgende ‘We Might Fall Apart’ is iets melodieuzer en wat minder punk. Deze stijl zetten ze door op het album, met een klein uitstapje richting emo met titeltrack ‘First Aid Kit’.

Alle nummers zijn voorzien van een ijzersterk refrein dat je makkelijk mee zingt, maar niet snel zal vervelen. Ze klinken als de punkrock bands die midden jaren 90 zo populair waren, zonder ouderwets of achterhaald te klinken. Toegegeven, erg origineel is het allemaal niet, maar het is wel een erg prettig album! Dit bandje zou ook prima passen op punkrock-label-bij-uitstek Epitaph. Ook live zijn ze zeker de moeite waard.
Recensent:Imre Veen Artiest:Disco Ensemble Label:Universal
Johnny Cash - Austin

Johnny Cash - Live From Austin TXAl ver voor zijn dood in 2003 was Johnny Cash een echte legende. Als Cash...