RECENSIE: The Preacher Men - Preaching Out Loud

Preacher Men
recensie cijfer 2016-03-07 The Preacher Men is volgens hun biografie hét nieuwe jazztrio. Efraim Trujillo speelt saxofoon, Rob Mostert is verantwoordelijk voor wonderlijke orgelklanken en Chris strik houdt het geheel bij elkaar met zijn drumstel. De heren hebben een voorliefde voor jazztrio’s die gebruikmaakte van de Hammond orgels. The Preacher Men gaat op hun album terug in de tijd van jazzlabels als Blue Note, Verve en Columbia. Dat klinkt niet verkeerd. Kortom terug in de tijd van de rokerige jazzclubs en vooral de authentieke sound van de Hammond. Maar weten ze die oude sound ook succesvol naar het heden te brengen?

De cover is wat vreemd, voornamelijk door de knipoog naar de film The Godfather in het logo. Het is niet het eerste wat je zou associëren met jazz. Daarnaast lijkt de groep geen voorliefde te hebben voor het geloof, waardoor het geheel onrealistisch overkomt. De keuze om een nummer ‘I Want A Little Girl’ te noemen werkt niet echt in hun voordeel. Ongeacht het feit dat het een jazzcover betreft.

Die eerste indruk weten ze al snel van tafel te vegen. De heren hebben allemaal hun sporen verdiend in de scene. Denk aan The Ploctones en Amina Figarova. Die muzikaliteit laten ze meermaals horen op de plaat. De muzikaliteit spreekt boekdelen. ‘Loverman’ heeft een fijne sfeer en is lekker uptempo. Het sleurt niet. Tracks als ‘Grumpy Old Man’ en ‘The Show Has Begun’ laten de dynamische kant van de groep zien.

Toch zal weten ze de plaat voor de buitenstander niet spannend genoeg te houden. Het feit dat ze meester zijn van hun instrumenten zal vooral voor muzikanten aantrekkelijk zijn. De presentatie en de invulling maken het niet meer dan het is. De cd is een paar keer vermakelijk. Daarna is de charme vrij snel weg. Dat is zonde, er zit namelijk veel meer potentie in dit jazztrio. Exclusief voor fans van oude jazz en Hammond orgels.
Recensent:Frank de Jong Artiest:The Preacher Men Label:Eigen Beheer
Wrakjuweel

Contra Contra - WrakjuweelHet viertal van ContraContra maakt een mix van poëzie en punk. De band die...