RECENSIE: Various - De Jeugd, Vertegenwoordigd

Vertegenwoordigd
recensie cijfer 2016-02-29 Doorgeslagen belhamels zijn ze al even niet meer, maar zo af en toe slagen de vier mannen van elektrorapformatie De Jeugd van Tegenwoordig er nog steeds in behoorlijk irritant te zijn. Zo zoekt het viertal tegenwoordig de grens van het uitmelken van een succesjaar op. Een tienjarig bestaan is leuk en het vieren waard, maar na twee jubileumshows, een boek, een verzamelbox, vier integrale albumshows à la Kraftwerk, vinyl-reissues, een zomertournee en een nieuw (behoorlijk afgeraffeld) album later mag het wel eens klaar zijn met vieren. Toch kwam er nog één kers op de verjaardagstaart bij: een album waarop De Jeugd gecoverd wordt door de meest uiteenlopende artiesten van eigen bodem - De Jeugd, Vertegenwoordigd. Op artwork en oorspronkelijk songmateriaal na hebben we dus weinig met DJVT zelf te schaften op deze plaat, en dat is best een prima afwisseling na die Jeugd-overdosis.

Het klinkt even onwennig: de grootste DJVT-hit (‘Sterrenstof’) in banduitvoering met een rappende Nielson – iets waar hij helemaal niets van bakt. Als deze man straattaal in zijn mond neemt, klinkt dat tenenkrommend slecht, om over Guus Meeuwis nog maar niet te spreken. Gelukkig kan die laatste wel goed zingen en door het vrolijk gezongen refrein dat de prima blaaspartij van Benjamin Herman meer warmte geeft, slaagt de eerste cover op het randje van voldoende. De veel te blije en lichte toon die Glennis Grace in ‘Huilend Naar de Club’ steekt, is ook niet zo fraai, maar de veel te grote lading drama in haar vocalen maakt veel goed.

Er staat dus een aantal halfgeslaagde coverprobeelsels op De Jeugd, Vertegenwoordigd, maar er zijn ook genoeg successen te horen. Een betere man om ‘De Stofzuiger’ te vertolken dan Trafassi is er niet: de combinatie huishoudelijke apparaten (kennen we ‘Wasmasjien’ nog?) en ongepaste teksten over orale teksten vertalen naar iets onschuldigs met een kinderkoor is een ronduit briljante zet. En de vreemde Engelstalige versie van ‘Een Barkie’ door Daan is misschien wel het beste nummer op het hele album. The Kik en Raymond van het Groenewoud hebben de DJVT-lyrics een vrije vertaling gegeven en zetten een creatief eindproduct neer met ‘Wij Zijn Vuilnis Man’ en ‘Deze Blanke Komt Zo Laat’. Tot slot nog even de verrassing van de eeuw: Frank Boeijen die zichzelf wat minder serieus neemt. Dat met een heerlijke synthesizer/orgel-uitvoering van ‘Het Mysterie Van De Koude Schouder’. Kan gewoon, blijkbaar!

De artiestenkeuzes op deze coverbundel sluiten naadloos op de huisstijl van De Jeugd aan: gênant (Peter Beense, Glennis Grace), komisch (Trafassi, Raymond van het Groenewoud) en sexy (Triggerfinger, Daan) – de drie pijlers die samen de sterke succesformule van De Jeugd vormen. Maar dan allemaal nét even (heel) anders in de stijl van de vertolker. Soms slecht, soms ongemakkelijk, soms onluisterbaar, soms bijzonder goed, maar nooit zonder verlies van de kernwaarden van De Jeugd. Pluk de leuke nummers eruit, en je kunt genieten van wat luchtige nonsensmuziek van kwaliteitsartiesten – voor zolang het duurt. Hoe graag we het misschien ook willen, slecht is dit coveralbum dus niet. Flikken ze het toch weer, die boefjes. En dan laten ze anderen ook nog het werk doen.
Recensent:Dave Coenen Artiest:Various Label:Top Notch
Anti

Rihanna - ANTIWie kent haar niet, Rihanna , de 28-jarige r&b zangeres uit Barbados die...

Cover David Bowie - ★

David Bowie - ★ Op 10 januari jl. overleed David Bowie . Zijn overlijden kwam als een grote...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT