RECENSIE: Elvis Perkins - I Aubade

Perkins
recensie cijfer 2015-11-19 Sommige muzikanten worden geboren met een naam die bij voorbaat weinig kansen biedt voor eventuele internationale roem. Knap lastig als je grootse plannen hebt, maar voor deze pechvogels biedt ‘de artiestennaam’ uitkomst. Er zijn echter ook muzikanten die al geboren worden met zo’n artiestennaam. Elvis Perkins is er zo één. En als zoon van een bekende acteur werd bovendien de spreekwoordelijke rode loper al in een vroeg stadium voor hem uitgelegd. Glitter & Glamour is echter niet aan Elvis Perkins besteed. En zoals zijn naam misschien doet vermoeden, rock-‘n-roll evenmin. Deze Elvis doet precies waar hij zich goed bij voelt. Tot op heden is dat het schrijven van muzikale poëzie. In 2007 bracht hij zijn indrukwekkende debuut Ash Wednesday uit, waarvan de eerste helft vóór en de tweede helft na de dood van zijn moeder geschreven werd. Opvolger Elvis Perkins In Dearland beloofde een commerciëler geluid, maar I Aubade grijpt juist weer terug naar het geluid van zijn debuut.

Op zijn eigen website valt een heus statement te lezen aangaande zijn nieuwe plaat. Een soort introductie. Of beter nog, een voetnoot. Elvis Perkins spreekt over een nieuwe benadering en een terugkeer naar zijn eenzame jaren als tiener. Hij vat I Aubade samen als ” Een spirituele transformatie.” Het omzetten van zijn gedachtegoed op plaat is Elvis Perkins ditmaal slechts deels gelukt. De muzikant wilde zijn nieuwe plaat per se lo-fi en 4-sporig opnemen en dat maakt het voor de luisteraar niet bepaald eenvoudiger. Neem nu opener ‘On Rotation Moses’. Elvis Perkins blinkt uit in melodie en tekst, maar lijkt productioneel gezien iets te zijn doorgeslagen. Je zou kunnen constateren dat hij zijn experimentele verlangen niet in toom heeft weten te houden. ‘My Kind’ wint vervolgens wat aan toegankelijkheid en vormt het platform waar Elvis Perkins zijn mooie kopstem kan laten horen.

Er staan wel degelijk enkele parels op I Aubade, maar ze zwemmen ietwat verborgen in Elvis’ spirituele vijver. ‘& Eveline’ en ‘A.M.’ zijn prachtige liedjes die het niveau weten aan te tikken van zijn debuutplaat. En ook ‘All Today’ is het luisteren waard. ‘Hogus Pocus’ staat misschien wel symbool voor I Aubade. Een fijn dromerig, melodieus lied dat zich aan het einde verliest in een moeilijk te bevatten buzz. Voor het grote deel leiden de productionele experimenten te veel af van het muzikale talent dat Elvis Perkins in zich heeft. De hoge verwachtingen die hij met zijn debuut creëerde, heeft hij vooralsnog niet weten te verzilveren. Een klassieker zal I Aubade dan ook niet worden.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:Elvis Perkins Label:Bertus
Cover The Stanfields - Modem Operandi

The Stanfields - Modem Operandi The Stanfields is een Canadees vijftal dat aanstekelijke, folky rootsrock...

Cover Rob Moir - Adventure Handbook

Rob Moir - Adventure Handbook De hardwerkende Canadese muzikant Rob Moir startte zijn muzikale carrière...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT