RECENSIE: Kapok - Glass To Sand

Kapok
recensie cijfer 2015-12-01 Zo heel af en toe kom je in Nederland een band tegen die al enige tijd aan de weg timmert en een geheel eigen koers vaart. Dikwijls blijven ze ondergewaardeerd, niet begrepen en worden ze, meestal volkomen onterecht, zonder ook maar één echte kans te hebben gekregen, nauwelijks opgepikt in radioland. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen.

Tot die laatste categorie behoort Kapok, een drietal muzikanten dat, vervuld van nieuwe ideeën, op zoek is gegaan naar muzikaal avontuur waar nauwelijks nog grenzen bestaan. Het resultaat van deze zoektocht is dit jaar vastgelegd op Glass To Sand dat enkele maanden geleden het levenslicht zag en doorgaat waar het bij het vorige album stopte.

Het ligt voor de hand om dit trio gemakshalve in het jazzhoekje te plaatsen, maar wie al enigszins bekend is met de instrumentale werkjes die er op de voorgaande twee albums te vinden zijn, weet dat je ze daarmee te kort doet. Het muzikaal gebodene op Glass To Sand gaat door met waar het op de gelijknamige voorganger stopte. De sfeer blijft ook nu allesbepalend. Afrikaanse ritmes en catchy harmonieën wisselen elkaar af, terwijl de grooves zo opzwepend zijn dat ze in de rocksector niet zouden misstaan. Vervolgens trekt Kapok je mee in een soort organische triphopwereld met hypnotiserende soundscapes. En dan te bedenken dat het allemaal door echte muzikanten is ingespeeld. Gebleven is de basis van het instrumentarium wat in dit geval inhoudt: hoorn, gitaar en percussie, maar met behulp van enkele gastmusici is daar nog een en ander aan toegevoegd. Uiteraard worden deze muzikanten geen strobreed in de weg gelegd als het gaat om artistieke vrijheid. Luister naar ‘Flagstones’ waarin blaasinstrumenten een vooraanstaande rol spelen of de sfeervolle keyboard-bijdragen in het funky en door hiphop beïnvloede ‘Haphop’.

Daar waar een eerste afslag naar rechts verwacht wordt, pakt Kapok die naar links. Verwacht niet dat er in de bochten gas wordt terug genomen. Gewoon vol er in zoals op de titeltrack, waarin het binnen zes minuten alle kanten uitwaaiert, maar waar het uiteindelijk allemaal toch weer keurig bij elkaar komt. Heerlijke muzikale gekkigheid dus met veel tempowisselingen en onverwachte wendingen.

Kapok heeft met dit derde album een muzikaal reisverslag gemaakt waarin werkelijk van alles mogelijk is gebleken, maar waarvan de eindbestemming nog lang niet in zicht is. Glass To Sand is slechts een tussenstop in een langdurige fascinerende trip.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Kapok Label:Coast To Coast
Cover Tesseract - Polaris

Tesseract - PolarisIn de drang van ons mensen om alles binnen kaders te plaatsen, verzinnen we...