RECENSIE: Bertolf - First & Then

Bertolf
recensie cijfer 2015-09-28 In 2010 schreef ondergetekende zonder ervaring een proefrecensie naar Festivalinfo. De recensie over Snakes & Ladders van Bertolf had het gewenste resultaat. Vijf jaar later valt er weer nieuw werk van Bertolf Lentink te bespreken. Toeval bestaat niet, zeggen ze dan.

Na het verschijnen van Bertolf stopt de multi-instrumentalist met zijn solowerk. Ongemakkelijk in zijn rol op de voorgrond stort Bertolf zich op projecten als Color Reporter, Her Majesty en met Kasper van Kooten brengt hij Harde Noten uit. Diezelfde Van Kooten drukt Bertolf tijdens de albumtournee in een rol op de voorgrond. Dat bevalt steeds meer en Bertolf begint te schrijven aan eigen materiaal. Doordat het materiaal erg persoonlijk is, doet het de singer-songwriter besluiten de draad weer op te pakken.

Het blijkt een bijzonder goede keuze. Leo Blokhuis bestempelde First & Then al als beste plaat van het jaar. Dat zal moeten blijken, maar buiten kijf staat dat First & Then Bertolf`s vorige albums overtreft. Waar voorgangers in hun mengeling van gevoelige ballads en krachtige popsongs nog wel eens wat minder samenhang hadden, is het album ditmaal opvallend coherent. Het moet ook niet gemakkelijk zijn om al je inspiratiebronnen te combineren. Er zit bijvoorbeeld nogal een verschil tussen James Taylor en Radiohead. Toch komen die inspiratiebronnen op First & Then naar voren, maar in het geval van laatstgenoemde een stuk subtieler. Luister maar eens naar het sterke ‘Heart-Shaped Hands’, maar ook op de meest duistere song, voor de complotdenkers, ‘Fool All The People’. Al zijn ook The Beatles, zoals wel vaker op het album, niet ver weg. De gitaarsolo doet zelfs even aan Muse denken.

Opvallend is ook het complexe, door de klanken van een blazerssectie en het repeterende gitaarloopje, sprookjesachtige ‘Billy`s Boots’, dat zijn oorsprong heeft in de strip De Wondersloffen Van Sjakie en de wens om schoenen te bezitten die je, net als in de strip, op lastige momenten de goede kant op sturen.

Het album bevat geen zwakke broeders. De songs hebben dan wel niet allemaal de hitpotentie van singles ‘Help Me Stand’, ‘Jericho’ of het toegankelijke van ‘One That You Will Remember’, ze kruipen stuk voor stuk moeiteloos onder je huid. Dan wel door het instrumentarium, dan wel door de teksten. ‘Apple Of My Eye’, de eerste stap naar dit album, is ontzettend mooi en ligt tegelijkertijd lekker in het gehoor. Ook de gedragen pianoballad en afsluiter ‘Whispering Wind’ zorgt voor kippenvel, en dan hebben we het nog niet eens over het wonderschone ‘Wrinkles’ gehad.

Bertolf is met First & Then niet alleen terug, hij levert met deze coming of age plaat meteen zijn beste werk af. Dat hij in tegenstelling tot de gemiddelde singer-songwriter niet uit gaat van less is more, maar zijn songs juist kleurt met dromerige klanken van een blazerssectie, opvallende gitaarloopjes, en fraaie Westcoast-koortjes, geeft ondanks alle hoorbare inspiratiebronnen die eigen sound die een artiest met zoveel talent verdient. First & Then is van begin tot eind een topplaat!
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Bertolf Label:8ball Music
JW Roy

JW Roy - Dry Goods & GroceriesMuzikant JW Roy is recentelijk vooral bekend van zijn Nederlandstalige...