RECENSIE: Pierce Brothers - Overdose

Pierce
recensie cijfer 2015-08-12 Broers Pat en Jack zijn begonnen met muziek maken op de straten van Melbourne. Nu maken ze als Pierce Brothers de concertzalen onveilig. Ze zijn het Australische antwoord op Mumford & Sons. Ze spelen meerdere instrumenten en stralen vooral op het podium. Het is dus niet zo gek dat deze single, Overdose, drie live versies van oude nummers bevat. Om het af te maken staat er naast een studioversie van ‘Overdose’ ook een live versie van dat nummer op de EP.

De titelsong ‘Overdose’ is een vrolijke track die thuishoort op de radiozender 3FM. Eerder werd ‘It’s My Fault’ al favoriet uitgeroepen door dezelfde radiozender. ‘Overdose’ heeft een lekker meezingrefrein en is over het algemeen een prima nummer. Ondanks het feit dat de track aardig standaard is heeft het een sterke opbouw. Erg bijzonder is het niet en dat is vooral gezien het feit dat ze live veel beter uit de verf komen. Op de live versie horen we het publiek spontaan meezingen en praten ze enthousiast met het publiek. Veel beter.

De drie overige live opnames zijn een aardig toevoeging. Toch zal de gemiddelde fan dit werk al kennen. Alle live versies zijn niet bewerkt en dat levert een aantal opmerkingen van de band op die je als luisteraar niet begrijpt of misplaatst zijn. Op ‘It’s My Fault’ horen we de bandleden roepen dat er ook t-shirts te koop zijn. Op ‘Golden Times’ roepen ze "that was my idea". Duidelijk een verwijzing naar iets dat in het publiek gebeurt.

Toch, de live setting brengt wel wat extra energie mee. Vooral de fanatieke manier waarop ze tegen het publiek spreken werkt aanstekelijk. Officieel gezien is het werk een EP, maar daarvoor is het materiaal toch wat karig. Voor een single is weer het tegenovergestelde waar. Jack en Pat weten een deel van hun show over te brengen op een cd. De rest gaat verloren in het moment. Overdose is een aardige verzameling werk van de Pierce Brothers
Recensent:Frank de Jong Artiest:Pierce Brothers Label:Sony Music
Cover N.E.E. - N.E.E.

N.E.E. - N.E.E.Wat krijg je als de uitvinders van het genre easy tune gaan samenwerken met...