RECENSIE: Asagaya - Light Of The Dawn

Asagaya
recensie cijfer 2015-07-06 Asagaya brengt met Light Of The Dawn een bizar conceptalbum uit. Het begint al bij de hoes. Op de cover staan marcherende Chinezen, boogschietende indianen en motorrijdende pinguïns. Dit alles aangevuld door een kader met poezen, planten en slangen. In de beschrijving aan de binnenkant van de hoes staat een verhaal over een Japanse man. Deze man is overtuigd dat hij de erfgenaam van een Cherokee chief is. Ondersteund door de geest van de donder, denkt hij dat hij de dood moet aanraken om de meester van zijn lot te worden en een glimp op te vangen van een andere wereld: Een mengsel van sjamanisme en chaos. Aan de andere kant, is hij een idealist, een "burger van de wereld" die droomt van een wereld zonder geld noch grenzen. Dit album vertelt zijn verhaal, zijn reizen en de fundamenten van zijn overtuigingen.

Dit is niet echt een verhaal waar je als luisteraar veel mee kan. Zeker in combinatie met de motorrijdende pinguïns lijkt het de slappe kant op te gaan. Toch weet producer Guts best een aardig album te maken. En daar zit dan ook het leukste aspect van dit album. Die producer Guts is namelijk een in Frankrijk zeer gerespecteerde producer. Een man die als lid van de Franse rapgroep Alliance Ethnik een platina plaat in de wacht sleepte. Die prestatie zette hij echter neer in 1995. In de tussenliggende twintig jaar produceerde hij voor enkele andere Franse rapgroepen en bracht hij zelf een soloalbum uit.

Net als zijn Asagaya album deden deze zaken allemaal geen stof opwaaien. Niet dat het album van Asagaya slecht is, want met een nummer als ‘The Nature Creature’ heeft hij wel een potentiele radiohit te pakken. Guts is een vakman, maar weet door zijn rare conceptkeuze niet te overtuigen.

De tip van de dag is dan ook om het stof van de klassieker Simple Et Funky van Alliance Ethnik af te blazen en hiermee de zomer in te luiden.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Asagaya Label:Painted Dog Records
Cover Tigana Santana - Tempo & Magma