RECENSIE: Various - New Wave

New Wave
recensie cijfer 2015-05-01 “De nieuwe generatie heeft altijd gelijk. Punt.” Was getekend Kees de Koning op 19 april 2015 in Vrij Nederland. Zijn gelijk wordt bewezen door de huidige status van de top honderd. Top Notch rapper Ronnie Flex staat negen keer in deze lijst! Acht van deze singles komen van het album New Wave. Dat New Wave album is echt een project van de jongste generatie. Tien dagen achter elkaar was er een groep rappers en producers op één plek aan het schrijven en tapen. Plek van handeling is geworden het Waddeneiland Schiermonnikoog en de lijst van artiesten is flink: Rappers Ronnie Flex, Jonna Fraser, Lil Kleine, Bokoesam, Idaly, Lijpe, SFB, D-Double, Ares, Afriki en Cartiez Paris hebben hun teksten geschreven op de beats van Ramiks, Monsif, Spanker, Krankjoram, Jack Chiraq en Garrincha. Het idee om deze mannen samen te brengen op het Waddeneiland is afkomstig van platenlabel Top Notch en werd mede mogelijk gemaakt door de Buma Music Academy.

Het album wat deze tien dagen uiteindelijk heeft opgeleverd bevat zeventien tracks en twee bonustracks. De sfeer van de nummers is binnen het hiphop genre redelijk uiteenlopend. De muziek vliegt van pop naar clubmuziek naar de wat zwaardere straatraps. Met name die laatste komen ongelofelijk ongeloofwaardig over. De rappers van New Wave leggen niet genoeg gewicht in de schaal om zichzelf als heftige gangsters te kunnen profileren, iets wat ze op tracks als ‘No Go Zone’ wel proberen. Los van de inhoud weten de heren wel een lekkere plaat neer te zetten. Met name de vele beats van producer Jack Chiraqop het eerder genoemde ‘No Go Zone’ en ‘Nigga Als Ik’ zijn de moeite waard. Helaas zijn er ook veel dramatisch slechte nummers ontstaan, waaronder ‘Dom Dom Dom’, ‘Langste SMS’, ‘Veranderd’ en ‘Voor een Ander’.

Uiteindelijk leveren tien dagen Schiermonnikoog een handjevol goede tracks op. Lang niet genoeg om een album te vullen en de gehele groep stevig op de kaart te zetten. Wel zullen er in deze periode goede banden gesmeed zijn tussen de rappers. Contacten die later in de carrières gaan zorgen voor samenwerkingsverbanden en op die manier indirect materiaal gaan opleveren.

Als je het album New Wave ziet als een meesterproef lijkt het geen hoogvlieger. Als sampler van de kunsten van de jongere generatie is het daarentegen wel een geslaagd project geworden. De rappers hebben hun kunsten kunnen tonen en met name Ronnie Flex zal zijn status aardig kunnen bevestigen met de tracks van dit album. Tot slot is het zo dat cijfers niet liegen. Het aantal Youtube-hits van ‘Zeg Dat Niet’ staat na twee weken op ruim een half miljoen. Over het gelijk van deze jongere generatie valt te discussiëren, maar ergens hebben ze blijkbaar een punt.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Various Label:TopNotch
Banks

Azealia Banks - Broke With Expensive TasteMonsterhit ‘212’ werd drie jaar geleden uitgebracht en verscheen tevens op de...