RECENSIE: Circa Waves - Young Chasers

Circa
recensie cijfer 2015-04-02 Dat het Britse muziekblad NME, in navolging van Radio One goeroe Zane Lowe, Circa Waves als gekken bombardeerden tot de zoveelste redders van de Britpop is niet echt nieuws. Dat gebeurt wel vaker. Of je nu wilt of niet: Het wakkert de nieuwsgierigheid wel degelijk aan. Ze zitten er tenslotte net zo vaak naast als dat ze gelijk hebben, nietwaar?

De band is jong. Piepjong. Na de oprichting in 2013 ging het hard met de heren uit Liverpool. De NME Awards tour openen, bijvoorbeeld. Of door Europa touren met The Libertines. En dat na (slechts) 2 singles en een EP.
Nu is hier het eerste volwaardige album Young Chasers en is de tijd daar om op het gemak de balans op te maken. Is Young Chasers een goed album? Ja.
Worden de beloften ingelost? Nee.

De band swingt wel degelijk. Zanger Kieran Shudall heeft een prettige stem en het album kent een fijne, heldere productie. Single ‘T-shirt Weather’ kan zonder moeite mee met de grootste hits van bands als The Kooks of The Vaccines. Gebaseerd op een heerlijke zomerse melodie steken ze grote voorbeelden The Strokes, in ieder geval qua dansbaarheid, zonder moeite naar de kroon. Echter, waar die andere groepen bewust kiezen om zo nu en dan wat gas terug te nemen met het oog op afwisseling, lijkt Circa Waves dit niet als een heel groot goed te zien.

De enkele keer dat ze wel een poging wagen, zoals bijvoorbeeld tijdens het iets tragere ‘Deserve This’, blijkt de band helaas niet in staat om te overtuigen. Resultaat is dat je door het constante hoge(re) tempo de tel een beetje kwijt raakt. Dan mogen al die frivole deuntjes wel lentekriebels genereren, maar eerlijk is eerlijk: Dertien niemendalletjes op één plaat zijn er eigenlijk zeven te veel.

Het vervelende voor deze Scousers is dat, wanneer ze niet waren gebracht als de heetste nieuwe Britse band ooit, de meeste mensen dit een prima debuut album hadden gevonden. (Zij het met misschien wat dunnetjes.) Helaas blijven ze met Young Chasers behoorlijk ver weg van de hoge verwachtingen die ze in de schoenen is geschoven. Het lot van de gehypte band lijkt op de loer te liggen; Circa Waves is gewogen en te licht bevonden. We vrezen dat dit album op een paar vrolijke hoogtepunten na, volgende maand alweer vergeten is.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Circa Waves Label:Virgin Music
Cover The Soft Moon - Deeper

The Soft Moon - DeeperZe zijn tegenwoordig niet meer op twee handen te tellen, de artiesten die een...