RECENSIE: Swinder - Swinder

Swinder
recensie cijfer 2015-04-06 Ondergetekende heeft een zwak voor bands die het zichzelf erg moeilijk maken. In een popklimaat waarin het geld sowieso al niet voor het oprapen ligt besluit de Groningse band Swinder hun debuutalbum volledig in dialect op te nemen. Dan heb je al een streepje voor. Als de muziek zelf dan ook nog doorspekt is van een melodische begeleiding van de bovenste plank en zanger Bas Schröder de kwaliteit bezit in een haast onverstaanbaar dialect toch zijn teksten het nodige gewicht mee te geven, dan schiet die gunfactor al snel naar grote hoogtes.

Hoewel dit eerste album voor het grootste deel van Nederland de eerste kennismaking met Swinder zal zijn is de band in de eigen provincie al een tijdje bezig. ‘Noar Stad’ kennen ze in Groningen al sinds 2013, toen het de meest gedraaide regionale single van het jaar was. ‘Noar Stad’ en ‘Twijde Hans’, de vorig jaar uitgebracht tweede single, laten wel duidelijk zien dat de band een aardige ontwikkeling door heeft gemaakt. Schröder heeft zich het afgelopen jaar in een rap tempo ontwikkeld als schrijver en de band achter hem heeft ook niet stilgestaan.

Het tweeluik ‘Wotter Noar Zee’ en ‘Zundagmörgen’ laat goed horen waar deze band echt toe in staat is. ‘Wotter Noar Zee’ is de meest authentieke nederrootssong van het jaar en blaast met de rauwe kracht van zijn tekst een folkact als Tangarine uit het water. ‘Zundagmörgen’ laat juist de andere kant van Swinder zien, een rijkdom aan geluid, zo glinsterend als de ochtendzon waarover ze zingen. Het is maar om aan te geven dat hoewel het geluid van Swinder alle kanten op kan, hij altijd gegrond blijft door de nuchtere stem van Schröder, die als de beste herder de hele boel soepel bij elkaar houdt.

Met een looptijd van 36 minuten loopt Swinder niet in de val het geduld van de luisteraar zonder kennis van het Groningse dialect al te veel op de proef te stellen. Zodoende blijft er een prachtig voorbeeld over van een modern album dat zijn band met de traditie niet verloren is. Een betere advertentie voor het belang van Groningen zul je niet makkelijk vinden.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Swinder Label:Excelsior Recordings
Cover José González - Vestiges & Claws

José González - Vestiges & Claws “Die van dat reclamespotje” . Zo stelde men vroeger de Zweed José González...