RECENSIE: Satellite Stories - Vagabonds

Satellite
recensie cijfer 2015-04-09 Een jaar en drie maanden na het uitbrengen van je vorige plaat alweer met een nieuw album op de proppen komen. Het laat zien dat het Finse Satellite Stories aan inspiratie geen gebrek heeft. Het moment van uitbrengen van dit derde studioalbum Vagabonds had anderzijds ook niet op een beter moment gekund. Wanneer de zon zich vaker laat zien en je zonder jas naar buiten lijkt te kunnen, zou dit album zomaar de soundtrack van je zomer kunnen worden. Is dat anders dan de voorgangers van Vagabonds? Nee, maar lekker is het wel. Het beproefde recept qua songs weet deze band nog altijd te benutten. Alle vergelijkingen met Two Doors Cinema Club ten spijt. Daar gaan ze niet vanaf komen. De band daar echter op afrekenen doet dan juist weer onrecht aan de kwaliteit die het in huis heeft.

In de periode in aanloop naar dit nieuwe album, heeft de band naar eigen zeggen een druk programma gehad. In titeltrack ‘Vagabonds’ wordt dat door de mannen duidelijk uitgelegd. Het is het eerste maar gelijk ook het beste nummer van dit album. Het eerdere werk heeft ze al aardig wat speeltijd op de radio, maar ook in verschillende zalen en op festivals door heel Europa opgeleverd. Liedjes voor de radio maakt Satellite Stories, maar ze kunnen er daar ook gelijk veel van maken. Dat is waar de band dan toch iets laat liggen. Stuk voor stuk kunnen het singles worden, maar uitermate gevarieerd zijn de liedjes helaas te weinig.

Dat maakt het trouwens niet minder fijn om Vagabonds aan te zetten. De blazers op ‘The Trap’ geven een feestelijk gevoel en het dansbare ‘Painted Arms’ past zelfs prima op een feestje. Tijdens een zomers fietstochtje het nummer ‘Campus’ uit je koptelefoon en je fluit geheid mee. Het nummer ‘Heroine’ is, toepasselijk, al even zomers en vrolijk. De band beheerst een aardige kwaliteit om je vrolijk te maken, enkel en alleen met muziek. De samenwerking met producer Simon Barnicott (o.a. Arctic Monkeys, Bombay Bicycle Club en Temper Trap) geeft dit album dat zetje dat de band nodig had om de vergelijkingen met Two Doors Cinema Club voorbij te streven. Het is de sound van Satellite Stories, die voorlopig nog lang niet verveelt.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:Satellite Stories Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Errors - Lease Of Life

Errors - Lease Of Life Lease Of Life staat voor een nieuw begin. Een nieuw begin in de vorm van...