RECENSIE: A Place to Bury Strangers - Transfixiation

APTBS
recensie cijfer 2015-02-26 Er zijn bands die je af en toe moeilijk kunt plaatsen. De vreemde eend in de bijt. Niet in hoekjes te duwen, wat vaak ook de kracht van deze bands is. De vraag die we wellicht dan ook kunnen stellen: is A Place To Bury Strangers (APTBS) nog steeds ”the loudest band in New York”? Met het nieuwe wapenfeit Transfixiation zoekt de band in ieder de (vele) gruizige randjes van diverse genres op.

Het is te makkelijk om de muziek van APTBS alleen maar als noise te typeren. Op Transfixiation maakt de band veelvuldig gebruik van elementen uit de punk, pop en zelfs dance, gooit er een eigen sausje overheen en het eindresultaat is daar; een album waar eigenlijk geen touw aan vast te knopen valt. Opener ‘Supermaster’ luidt de plaat op een degelijke manier in: een groovende baslijn die wordt ondersteund door een terugkomende elektronische melodie en een semi-ongeïnteresseerde stem, maar waar het geheel soms wel erg aan Iceage doet denken (zeker ook in ‘Love High’).

Toch onderscheidt APTBS zich op een uitstekende manier doordat er enorm veel variatie te bekennen is op het album: soms klinkt het alsof het gaspedaal constant wordt ingedrukt (bijvoorbeeld in ‘Love High’ of ‘I’m So Clean’) maar het trio toont zich ook heer en meester van de lange, uitgesponnen stukken pure noise in ‘Deeper’. Een van de nummers waar de experimentele aard van APTBS naar boven komt is ‘I’m So Clean’, waarin snelle drums en gitaren worden ondersteunt door smerig en vuig klinkende elektronica en het geheel een achtbaanrit is die zijn weerga niet kent. Een mokerslag van jewelste.

Laat de band de luisteraar hier op het einde van het album wat meer met rust? Beslist niet. ‘Fill The Void’ en ‘I Will Die’ beuken gewoon nog even hard door en laten je uitgeput achter. Letterlijk elk gaatje is wel opgevuld met een riff of een melodie en zorgt er voor dat de nummers ontzettend veel te bieden hebben. Conclusie: ”The loudest band in New York”? Zekers te weten. Ga dit spektakel live zien!
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:A Place to Bury Strangers Label:White Russian Records
Cover Nicki Minaj - The Pinkprint

Nicki Minaj - The Pinkprint Nicki Minaj houdt van roze. Na Pink Friday (2010) en Pink Friday...