RECENSIE: The Gathering - TG25: Diving Into The Unknown

Gathering
recensie cijfer 2014-12-27 The Gathering bestaat vijfentwintig jaar, en dat moet gevierd worden. Een van de meest innovatieve bands van Nederland doet dat met TG25: Diving Into The Unknown, een driedubbelalbum waarop een bloemlezing uit haar inmiddels omvangrijke oeuvre is te vinden. Dat de band, ondanks dat ze al ruim een miljoen albums heeft verkocht in haar carrière, nog zo relatief onbekend is in ons landje is eigenlijk niet te begrijpen. In Zuid Amerika bijvoorbeeld is de band wel ongekend populair.

De schijfjes zijn in drie stukken verdeeld: De singles op de eerste cd, de albumtracks op de tweede en de derde schijf is gereserveerd voor een aantal live songs waarin, het Edison winnende, en in Paradiso opgenomen A Sound Relief, dat ook al eerder op dvd uitkwam, centraal staat. Deze nummers laten horen dat The Gathering ook live een absolute topband is.

De volgorde van de songs op de drie cd’s is overigens wel wat onlogisch, want waarom staat de eerste single ‘Stonegarden’ bijna tegen het einde van de eerste schijf. Zo word je na eerst een aantal nummers met Anneke van Giersbergen en Silje Wergeland gehoord te hebben zomaar verrast met de noeste grunt van Bart Smits. Wel weer leuk is het om diezelfde Bart Smits te horen op het prachtige ‘Afterwords’, van de gelijknamige plaat uit 2013. Smits klinkt daarin als de tweelingbroer van David Sylvian. Opvallend is dat de stemmen van Anneke en Silje redelijk op elkaar lijken zodat het niet heel vreemd overkomt om nummers van beide zangeressen door elkaar te horen.

Zoals altijd is de samenstelling van een compilatie arbitrair, maar toch mis je een song als ‘King For A Day‘ van Always wel heel erg, en helaas schittert werk van Almost A Dance uit 1993 helemaal door afwezigheid, al staat er wel een uitgeklede versie van ‘LIke Fountains’ tussen de live nummers. Maar die lijkt in niets op het origineel. Toegegeven de plaat, met Niels Duffhues op zang, werd toentertijd slecht ontvangen, maar een prachtige song als ‘Proof’ had zeker niet misstaan tussen de andere albumtracks. Blijkbaar heeft de band de plaat nu ook zelf verguisd. Jammer, het geeft tenslotte ook aan welke ontwikkeling The Gathering heeft doorgemaakt. Gelukkig worden we wel blij gemaakt met prachtsongs als ‘Nighttime Birds’ , ‘Even The Spirits Are Afraid’ en het Goddelijke ‘Travel’.

Een waardering geven aan een verzamelalbum is altijd lastig en eigenlijk hoort dit ook niet. Fans van The Gathering, hebben alles van de band al lang in huis en zullen dit album hooguit aanschaffen om hun verzameling compleet te maken. Voor wie de afgelopen vijfentwintig jaar onder een vochtige steen heeft geleefd en niets van The Gathering kent is TG25: Diving Into The Unknown een prima eerste kennismaking.
Recensent:Jan Didden Artiest:The Gathering Label:Psychonaut Records
Cover Röyksopp - The Inevitable End

Röyksopp - The Inevitable EndHet Noorse duo Röyksopp heeft onlangs hun vijfde en laatste album...