RECENSIE: Stillwave - Stillwave

Stillwave
recensie cijfer 2014-08-29 Twee jaar geleden, in 2012, liepen de Utrechtse mannen van Stillwave elkaar tegen het lijf in het Utrechtse studentenleven en besloten met zijn drieën hun muzikale krachten te bundelen door het starten van een band. Inmiddels doet de band niet meer aan stilzitten en doen zij niet alleen Nederland aan met hun concerten maar gaan zij ook zo nu en dan de grens over, zoals bijvoorbeeld Duitsland en Engeland. Mede door dit succes kon een EP natuurlijk niet achterwege blijven en daarom introduceren zij aan ons nu hun debuut: Stillwave.

Stillwave wordt vanwege hun sound vaak vergeleken met welbekende bands zoals The National en Interpol. Degenen waarbij deze alternatieve muziek dus fijn in het gehoor ligt, zullen smullen van de klanken die deze plaat met zich meebrengt. Scheurende gitaren met heerlijk veel reverb, hier en daar wat catchy riffs en een interessante op- en afbouw van de nummers is voor de heren blijkbaar het recept voor succes. De EP roept daarom verschillende gevoelens op bij het beluisteren hiervan. Zo hebben de nummers ‘Portman’ en ‘House+Tree+Beast’ bijvoorbeeld iets mysterieus. Beide nummers beginnen heel rustig met de zachtjes fluisterende vocalen van zanger Marcel Jongejan en bouwen daarna op naar een hoogtepunt met de kracht waarop post-punk en new-wave muziek zou moeten zijn. De song ‘Rich Ones’ is het meest divers te noemen met zijn vele verschillende melodieën op zowel gitaar als synthesizer.

‘Modes Of Transport’ is niet alleen het allereerste nummer van de EP, maar is tevens de allereerste single van de band. De band heeft hiermee een goede binnenkomer in handen, want dit is meteen een flinke aandachtstrekker. ‘Modes Of Transport’ en ‘Callow’ zijn de enige echte uptempo nummers die de EP met zich meebrengt. Deze zorgen er niet alleen voor dat je af en toe weer even wakker geschud wordt, maar het zijn ook songs die goed in het gehoor liggen en erg lekker weg luisteren.

Desalniettemin bieden deze eerste negentien minuten van het debuut van Stillwave een mooi fundament voor de verdere carrière van deze Utrechtenaren. Met deze vijf nummers halen zij alles uit de kast om hun fans een goed beeld te geven van waar zij toe in staat zijn. De EP straalt één en al potentie uit. De band laat zien dat zij met nog wat extra zwoegen en zweten hard op weg zijn om misschien wel de nieuwe The National van Nederland te worden als het ze een beetje meezit. Het ziet er tot nu toe in ieder geval al veelbelovend uit.
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:Stillwave Label:It\'s All Happening
ML

Mathijs Leeuwis - Alweer Geen RevolutieTilburger Mathijs Leeuwis won in 2009 de publieksprijs tijdens de Grote...